Statistik: Hantverkstjänster det största konsumentproblemet

28 januari, 2016 i Handel

Att anlita hantverkare och att köpa begagnad bil fortsätter vara de vanligaste konsumentproblemen. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2015, skriver myndigheten. Under de tio åren som Konsumentverket mätt klagomålen som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen har boendefrågor och då närmare bestämt hantverkstjänster legat överst på klagotoppen. Dryga nio procent av klagomålen i fjol rör reparation och underhåll av bostad. Vanligen handlar det om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. – Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation, säger Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument. På klagotoppens andraplats ligger köp av begagnad bil, som dessutom är den vara som de flesta klagar på. Dryga åtta procent av klagomålen handlade om begagnade bilar. – Tänk på att i många fall är bilarna dåligt servade och reparerade. Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till Motorbranschens riksförbund, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå konsument. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.