Färre resenärer kräver SJ på ersättning för försening

22 februari, 2016 i Konsumenträtt

Sedan SJ införde hårdare regler för restidsgaranti förra året har kraven på ersättning från försenade resenärer minskat med 20 procent. Genom det har SJ sparat in 14 miljoner kronor i ersättningar, skriver SR Ekot. Enligt SJ beror skillnaden på lägre biljettpriser och bättre punktlighet. Tidigare kunde en resenär få upp till hela biljettpriset i ersättning om tåget blev mer än en timme försenat. Men med den nya restidsgarantin som infördes den 1 maj förra året får resenären tillbaka en fjärdedel av pengarna. Med den nya restidsgarantin så slutade SJ också ge ersättning vid 30 minuters försening till resenärer utan månadsbiljett. Flera resenärer på Stockholms Central som Ekot pratat med säger att de helt enkelt inte orkar kräva ersättning eftersom det är för krångligt och ger för lite pengar tillbaka. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.