Travelbird slarvade bort hans resa

24 augusti, 2016 i Konsumenträtt

Företaget Travelbird tog emot deras pengar – men ordnade aldrig någon resa. Nu vägrar firman kompensera makarna Överdahl för missen, skriver GP. Någon månad efter beställningen fick de samtal från en medarbetare på resebyrån. Han undrade om de kunde tänka sig att resa en vecka tidigare, alternativt åka från den norska flygplatsen Rygge i stället för Landvetter. De tackade nej – och fick sen inte några flygbiljetter alls. ”Flygen är slutsålda så vi måste tyvärr avboka resan”, skriver Travelbird i ett mejlö som kom klockan nio på kvällen, mindre än tre dygn före avresan. Förklaringen var, enligt Travelbird, att den person som tog emot bokningen hade bytt jobb och därefter hade beställningen glömts bort. Företaget har betalat tillbaka vad resan skulla ha kostat, men vägrar stå för den merkostnad på 4963 kronor paret fick när de istället reste med ett annat företag. ARN gav dem rätt -men Travelbird har inte betalat. I stället hävdar företaget att ARN slarvat bort deras svar på anmälningen – två gånger – och att beslutet därför inte är korrekt. Travelbird är ett nederländskt bolag med verksamhet i ett 10-tal länder, och Nordenchefen Tine B Pedersen uppger att Travelbirds nederländske vd Symen Jansma beslutat att inte betala. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.