Bertoft: Lag mot lur-luret behövs NU

2 september, 2016 i Bedrägeri, Handel

I flera blogginlägg genom åren har jag ondgjort mig över hur säljare systematiskt pratar omkull överraskade konsumenter, inte minst pensionärer, funktionshindrade och nya svenskar. Det skriver Sveriges Konsumenters Jan Bertoft i ett blogginlägg. Problemen är mycket incitamenten för säljarna (provisionen) men också bristen på återhållande faktorer, som till exempel att de får rejäla avdrag eller sparken om de faktiskt lurat en konsument. Jag börjar bli duktigt trött på att ta upp ämnet och hoppas detta är sista gången, skriver han. Konsumentminister Per Bolund stöder skriftlighetskravet [som lades fram i den utredning som kom för 14 månader sedan], men han har ännu inte lagt fram någon proposition till riksdagen. Jag vet att branschorganisationerna hyrt olika PR-byråer för att förmå riksdagsledamöter att inte stödja förslaget. Att inget hänt är helt galet och upprörande. Varje månad som går är förlorad tid då konsumenterna sviks. Och Sverige fortsätter att ha en av Europas mesigaste lagstiftningar mot lur-plågan. Till inlägget >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.