Garantibråk om robotgräsklippare avgjort

12 september, 2016 i Konsumenträtt

Pitebon köpte via Blocket en robotgräsklippare av märket Stiga från ett företag i Stockholm. När gräsklipparen började krångla krävde företaget att Pitebon på egen bekostnad skulle skicka den trasiga klipparen till dem för att få den reparerad på garantin, skriver PT. Efter lite dividerande kom parterna överens om att företaget skulle skicka upp de delar som gått sönder och några reservdelar som kompensation. Men problemen forsatte, och till sist såg sig Pitebon nödsakad att fixa delar som fattades på egen hand, och uppdaterade också klipparens programvara. I och med detta anser företaget att han modifierat klipparen så mycket att garantin inte längre gäller. ARN menar nu att företagets krav att Pitebon skulle betala frakten för att få klipparen reparerad är i strid med konsumentköpslagen. Men felet på gräsklipparen, vars prislapp var drygt 13 000 kronor, är inte så allvarligt att Pitebon har rätt att helt häva köpet. Däremot bör han få ett prisavdrag på 5 000 kronor som kompensation för de kostnader han haft för att reparera den. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.