Bilsäljare bör ersätta för trasiga skärmar

13 september, 2016 i Konsumenträtt, Motor

En bilköpare upptäckte att tv-skärmarna i baksätet på den nya bilen inte fungerade och vände sig till säljaren för att klaga. Bilförsäljaren vägrade dock att betala ut någon ersättning, utan menade att köparen fick skylla sig själv som inte undersökt bilen tillräckligt noggrant, skriver Allt om Juridik. ARN anser att en dvd-skärm synts på annonsbilden och att utrustningen därmed varit en del av annonsen. Säljaren ansvarar för fel på varan oavsett om det är standardutrusning eller en komponent som eftermonterats. ARN påpekade även att en konsument (privatperson som handlar med företag) inte har någon skyldighet att undersöka varorna efter felaktigheter. Därför kunde företaget inte heller undgå ansvar på den grunden att köparen inte undersökt skärmarna tillräckligt noggrant. Bilförsäljaren rekommenderades därför att ersätta köparen med 13 500 kr, vilket var hur mycket köparen fick betala för att åtgärda skärmarna. Därtill rekommenderades de betala ersättning för felsökningen med 1 123 kronor och för bensin med 300 kr. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.