Blev utan hotell – får ingen ersättning

13 september, 2016 i Konsumenträtt

Johanna och hennes fem vänner hade bokat en veckas hotell på Korfu med bokningsajten Booking.com. När de anlände i Korfu mitt i natten fick de dock reda på att hotellet inte hade fått deras bokning. På grund av detta tvingades de spendera natten utomhus på solstolar, skriver Vagabond. Efter att ha ringt hela natten fick de till sist tag på en agent på kundtjänsten som lovade att hon skulle hjälpa dem att hitta ett nytt boende och återkomma. – Men efter flera timmar av att inte hört något ringde vi tillbaka och fick prata med en ny agent som sa samma sak – att nästan hela ön var fullbokad men att de skulle göra allt vad de kunde för oss. Men inte heller hon hörde av sig så vi fick börja om på nytt, berättar Johanna. Så fortsatte det 7-8 gånger. Klockan ett på morgonen den tredje dagen hittade en av agenterna äntligen ett annat hotell. Booking.com ville betala mellanskillnaden och 200 euro i kompensation för att de behövde sova ute – men de har fortfarande inte fått några pengar, och inte heller tillbaka pengarna för det första hotellet som inte fick deras bokning. – Om man får en bokningsbekräftelse på att ens hotell är bokat ska man kunna lita på det, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket. Vagabond har kontaktat Booking som inte återkommit för en kommentar. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.