Varannan nätkund ovetande om sina rättigheter

19 september, 2016 i Handel, Konsumenträtt

Hela 93 procent av svenskarna har någon gång handlat online och 75 procent har gjort det flera gånger. Det visar en färsk Novus-undersökning gjord på uppdrag av Mastercard, skriver Ehandel.se. Just kortbetalning är det populäraste betalsättet bland svenska e-handelskunder, enligt en tidigare undersökning. Få konsumenter vet dock om att det i många fall ingår försäkringar i deras kort och enligt Mastercards undersökning är hälften osäkra på vilka rättigheter de har som konsumenter. Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef på Mastercard, påpekar att betalmetoden du använder på nätet kan vara avgörande för vilket skydd du har som konsument. Skulle ett företag gå i konkurs, eller av någon annan anledning inte kan leverera varan eller tjänsten, kan du få pengarna tillbaka när du betalat med kort på nätet. Men det här är något som endast fyra av tio konsumenter känner till, det samtidigt som var tionde person tror att man inte kan få tillbaka pengarna alls, oavsett betalmetod. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.