Telefonförsäljning: ”Metoderna har blivit mer aggressiva”

26 september, 2016 i Handel, Tele- och internet

Kvinnan sa nej i telefon – men den delen av samtalet spelades inte in och fakturan kom ändå. Enligt konsumentrådgivaren May Strandberg har metoderna vid telefonförsäljning blivit allt mer aggressiva de senaste åren, skriver UNT. Det var en kvinna som blev uppringd av telefonoperatören Fastcom. Hon tackade nej och svarade att hon aldrig tar sådana beslut över telefon, men att de fick skicka information till hennes adress så hon kunde läsa om erbjudandet. Informationen hamnade i posthögen och kvinnan tänkte inte mer på det, förrän hon återigen blev uppringd av företaget som meddelade att en faktura snart skulle skickas och att man sagt upp hennes nuvarande telefonabonnemang hos en annan operatör. När kvinnan då krävde att få lyssna på det första samtalet som spelats in, hörde hon inte längre sin röst tacka nej – den delen av samtalet var inte inspelad eller hade klippts bort. – Jag blir riktigt upprörd. Företeelsen har förekommit länge, men jag tycker att det har ökat och att försäljningsmetoden har blivit mer aggressiva på senare tid. Speciellt mot äldre människor som de tror ska vara lättare att övertala, säger May Strandberg, konsumentrådgivare i Uppsala. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.