Bolund om skojeriet: ”Det är bedrövligt”

5 oktober, 2016 i Bedrägeri

Raseriet mot oseriösa telefonförsäljare har nu nått fram till regeringskansliet. Här sitter konsumentminister Per Bolund och lyssnar när svårt sjuke Sten-Olov luras teckna ett dyrt telefonabonnemang, skriver Expressen. Kanske hade Sten-Olov, 71, från Falun aldrig drabbats av den samvetslöse försäljaren från Svenska telebolaget om regeringen agerat snabbare för att stoppa oseriösa telefonförsäljare. Utredningen ”Behovet av ett stärkt konsumentskydd” föreslog att muntliga avtal måste bekräftas skriftligt för att gälla, och har legat på regeringens bord i 15 månader. Inget har dock skett. – Förslaget har varit ute på remiss och vi håller på och bereder ärendet i regeringskansliet, säger Per Bolund. – När det är komplexa frågor kan det ta lång tid och när det gäller lagstiftningsfrågor är det av stor vikt att de balanseras på ett bra sätt, säger han. Per Bolund ger ingen fingervisning om när regeringen är beredd att sätta ner foten och lägga ett förslag som ska stoppa telefonskojarna, men säger att han hoppas att det ska ske så fort som möjligt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.