KO får verktyg för snabba ingripanden

5 oktober, 2016 i Handel, Konsumenträtt

Konsumentombudsmannen, KO, har från och med i höst fått bättre verktyg för att kunna stoppa otillåtna reklamkampanjer direkt, skriver myndigheten. Tidigare har KO kunnat hindra ett företag från att fortsätta med en otillåten marknadsföringsåtgärd genom förbudsförelägganden som måste godkännas av näringsidkaren för att gälla. Enligt de nya reglerna får KO från och med oktober i år så kallad primär förbuds- och förelägganderätt enligt marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen. Med andra ord: KO kan ingripa genom beslut som gäller direkt mot företaget. KO:s beslut går att överklaga. KO:s nuvarande sanktionsmöjligheter, förbudsföreläggande och informationsföreläggande, avskaffas. Samtidigt höjs också marknadsstörningsavgiften, från 5 000–5 miljoner kronor till 10 000–10 miljoner kronor. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.