Varnade felaktigt för ”aggressiv” telefonförsäljare

5 oktober, 2016 i Handel

”Varning för falsk el-försäljare” Med den rubriken la Helsingborgs stad ut ett meddelande till allmänheten via sin Facebook och Twitter vid 17.30-tiden på måndagen, skriver HD. En person som uppgav sig sälja el för Helsingborgs stads räkning hade ringt till ett antal invånare i staden de senaste dagarna. Säljaren i fråga hade en ”mycket aggressiv säljarstil”. Men det var ingen bedragare – utan en säljare från ett callcenter som anlitas av stadens eget bolag Öresundskraft. Martin Arkel, kommunikationsansvarig på stadens kontaktcenter, berättar att de fått in klagomål och att han själv sökt på numret utan att få någon träff. – Det här fick oss att misstänka att det kunde röra sig om en bedragare. Det fick oss att agera snabbt, säger han. Alexander Scheele är privatmarknadschef på Öresundskraft. Han tycker det är beklagligt att staden gick ut med en varning för bedragare utan att ha kollat upp saken med bolaget. – Det spär på känslan att telefonförsäljning är bedrägeri, något vi försöker motverka. Vi är jättenoga med hur vi säljer, säger han. Samtidigt medger han själv en miss: Öresundskraft har som rutin att registrera de anlitade callcentrens telefonnummer på bolaget. I det här fallet hade det inte hunnit göras eftersom samarbetet med callcentret startade för en månad sedan. Öresundskraft ska nu gå igenom samtalen med de uppringda för att se vad som kunde uppfattas som aggressivt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.