Äldre luras av telefonförsäljare

12 oktober, 2016 i Handel

Problemen med att äldre blir lurade av telefonförsäljare fortsätter med oförminskad styrka. Varje vecka möter konsumentrådgivningen nya fall med uppgivna äldre som blivit lurade, skriver SVT Nyheter Jönköping. – Samtalen skulle vara gratis. Det skulle vara en månads uppsägningstid och jag skulle kunna säga upp när jag ville, men så var det ju inte, berättar 72-åriga Birgitta. Var tionde samtal till konsumentrådgivningen i Jönköping rör telefonförsäljning, över hälften av dessa gäller telecom-tjänster. De som drabbats av problem med dessa företag är nästan uteslutande äldre personer. – Av naturliga skäl har äldre större svårigheter: de tappar hörsel, de tappar syn. Så det kanske är så att branschen har en anledning att rikta in sin marknadsföring mot äldre personer, säger konsumentvägledaren Annika Wilow Sundh. Hon avråder från att ingå avtal via telefon. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.