Söderberg & Partners tar strid för jämförelseindex

17 oktober, 2016 i Ekonomi

Fondförmedlaren Söderberg & Partners har granskats i flera artiklar i Svenska Dagbladet. Företaget kritiserats för att ha brutit mot marknadsföringslagen. Konsumentverket har inte fattat beslut i ärendet ännu men nu varnar Söderberg & Partners för att Konsumentverkets iver att värna konsumenten kan leda till sämre möjlighet för sparare att jämföra investeringar, skriver Realtid.se. Enligt Söderberg & Partners har de accepterat tre av fyra synpunkter från Konsumentverket men företaget har principiella invändningar till frågeställningen om vilket jämförelseindex som ska användas. – Det vore olyckligt om Konsumentverket ansåg att man ska jämföra med ett index med en andel aktier som exakt har motsvarat fonden, även om fonden ofta ändrar andel aktier, säger Gustaf Drougge, informationschef på Söderberg & Partners. Konsumentverket beslut riskerar att påverka branschen och Gustaf Drougge lyfter fram att bland annat statliga AP7 Såfa har gjort liknande jämförelser över lång tid som Söderberg & Partners fick kritik för av Konsumentverket. Nu efterlyser Söderberg & Partners att både branschen och myndigheter ska komma överens hur man på bästa sätt ska kunna jämföra komplexa fonder över tid. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.