Kunder kan få ersättning för icke fungerade internetbank

21 oktober, 2016 i Ekonomi, Konsumenträtt

På torsdagsförmiddagen skulle internetbanken Avanza genomföra en uppgradering av ett tekniskt system. Uppgraderingen misslyckades vilket ledde till att hemsidan upphörde att fungera. Kunder kunde inte logga in på sina konton för att lägga sina order om aktieaffärer till banken, skriver DN. Frågan är om kunderna kan få ersättning för ekonomisk skada om de inte snabbt har kunnat genomföra aktieaffärer. – Alla kunder som har eventuella kompensationsanspråk får höra av sig till oss, var och en. Sedan går det enligt våra vanliga reklamationsrutiner, säger chefen för investerarrelationer, Sofia Svavar, som påpekar att Avanza under avbrottet hänvisade kunderna att ringa direkt till bankens mäklarbord för att där lägga sina order. Rent juridiskt lär det bli svårt för eventuella klaganden att kunna kräva ersättning, eftersom banken följer branschens standard om friskrivning från ersättningsanspråk vid tekniska störningar så länge banken visar ”normal aktsamhet”. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.