Inte bara billigt på Black Friday

23 november, 2016 i Handel

Black Friday är inte längre bara en angelägenhet för elektronikbranschen. De senaste åren har även resten av handeln börjat med kampanjer sista fredagen i november, skriver Råd & Rön. Den svarta fredagen är en klämdag i USA efter Thanksgiving, och starten på den amerikanska julhandeln. Andreas Svensson som är analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI, tror att det är pressen från utländska näthandlare som har fått de svenska butikerna att haka på trenden. Att Black Friday inträffar så snart före jul är dock ett problem för handlarna, enligt Andreas Svensson. ─ När det blir så många reor ändrar det köpvanorna hos konsumenten som väntar ut rean och inte vill handla till ordinarie pris. Risken är att folk handlar sina julklappar på rean, säger han. Även om handelns företrädare ser rean som ett problem kan priskriget vara fördelaktig för konsumenten, i alla fall på kort sikt. Men det är långt ifrån allt som verkligen blir billigare. Prisjämförelsesajten Prisjakt har tittat på hur priserna den svarta fredagen förhåller sig till priserna en vanlig fredag för de hundra populäraste produkterna på sajten. Under Black Friday i fjol sänktes priset på 53 procent av produkterna. 30 procent hade samma pris som tidigare medan 17 procent av produkterna faktiskt fick ett högre pris. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.