Batteriet tog slut – fick böter för mobilbiljett

25 november, 2016 i Handel, Konsumenträtt

Etienne lydde Hallandstrafikens uppmaning och köpte bussbiljetten via appen. Nu får hon böta 1 000 kronor för att hon åkt utan biljett, skriver HP. – Jag blippade min mobilbiljett och apparaten lyste grönt. Några hållplatser längre fram steg det på två kontrollanter. De kom bort till mig och bad mig visa biljetten. Då hade olyckligtvis mitt mobilbatteri precis tagit slut, säger hon. Kontrollanten sade att en resenär ska kunna visa upp en giltig biljett under hela resans gång – även om man har registrerat biljetten när man steg på. Hallandstrafikens kundtjänst hänvisade till ARN. – Det står i våra resevillkor att kunden har ansvar för att mobilbiljett och sms-biljett kan viseras under hela resan´, säger Yasmine Möllerström, kommunikatör och marknadschef på Hallandstrafiken. Att den informationen inte står i appen är dock en befogad synpunkt, och Yasmine säger att hon är beredd att titta en gång till på ärendet. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.