Reahetsen – var kritisk som konsument

25 november, 2016 i Handel

I år rivstartar julhandeln på många håll i samband med att många får novemberlönen och fenomenet black friday letat sig in som begrepp. Annonserbjudanden haglar för att väcka köplusten. Men det gäller att vara kritisk som konsument, skriver SVT Nyheter Örebro. – Man ska vara sunt kritisk, säger Niklas Ernebratt på Konsumentverket. – Våra granskningar som vi har gjort de senaste åren – inte just specifikt vid black friday – men vid kampanjer och reaerbjudanden generellt har visat att faktiskt de flesta som vi har granskat har använt eller hänvisat till ordinarie pris som de inte har tagit tidigare eller som de har tagit lång tid tillbaka. Med den erfarenheten bör man vara lite vaksam och gärna kolla upp om erbjudandet är så bra som det påstås, säger Niklas Ernebratt. – Det finns inga exakta tidsaspekter. Det finns lite praxis i marknadsdomstolen som är några år gamla, men man säger att ett ordinarie pris skall ha tillämpats i vart fall de fyra veckorna i direkt anslutning innan ett reaerbjudande. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.