Missnöjd kund fick rätt mot tatuerare

28 november, 2016 i Konsumenträtt

En kvinna i 40-årsåldern var i december ifjol inne hos Black Pearl Tattoo i Landskrona. Hon beställde en tatuering på sina fingrar och betalade 500 kronor, men var efteråt inte nöjd med slutresultatet, skriver HD. Hon gick tillbaka och klagade men tatueraren slog ifrån sig kritiken, pekade på att hon varnat kunden för att tatueringar snabbt slits på fingrarna, och ville ha 100 kronor för att fylla i den. ARN konstaterar visserligen att konsumenttjänstlagen enligt sin ordalydelse inte är direkt tillämplig på tatueringstjänster men anser ändå att den kan tillämpas. Sammanfattningsvis anser nämnden att kvinnan borde ha avråtts från att utföra tjänsten, och att det inte räcker att informera om riskerna. Därför anser nämnden att kunden har rätt till kostnadsfri hjälp, eller också rätt till ersättning. Nämnden rekommenderar tatueringsstudion att betala kvinnan 2 000 kronor, motsvarande kostnaden för fem besök om vardera 400 kronor för att ta bort tatueringen hos en annan tatuerare. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.