Det här klagar vi mest på

18 januari, 2017 i Handel

Hantverkare och bilhandlare är de yrkesgrupper som vi klagar mest på. Även mobiltelefonen ger oss gråa hår, visar nya siffror från Konsumentverket, skriver TT. 2016 kom 121 000 klagomål in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets webbtjänst Hallå konsument.Det handlar ofta om debitering eller fel på köpta varor. Att bilar och renoveringar år efter år toppar listan förvånar inte expertisen. Det handlar om mycket pengar, och när det saknas skriftliga avtal är det svårt att bevisa vem som har rätt, säger Niclas Sturesson, ordförande för Konsumentvägledarnas yrkesförening. Mobiltelefoni, fast telefoni, flyg och internet får också många klagomål bland tjäsnterna. – Telefoni handlar tyvärr oftast om telefonförsäljare. Någon ringer upp och får den som svarar att gå med på ett muntligt avtal, men det blir då på falska premisser, säger Niclas Sturesson. Till artikeln >>
Se också Konsumentverkets pressmeddelande >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.