Fler känner sig lurade av telefonförsäljare

23 januari, 2017 i Bedrägeri, Handel

Drygt en person per dag klagar på telefonförsäljning till konsumentrådgivare i Uppsala län. Det är fler än för tre år sen, skriver P4 Uppland. – Vi ser att folk är väldigt missnöjda. Vi hör att de är upprörda. Det största problemet är överraskningsmomentet. Och att de får mig att tacka ja till något jag kanske inte förstår, eller som låter bättre än vad det visar sig vara, säger Kristina Westling på Konsument Uppsala. Anmälningarna om telefonförsäljning till Konsumentverket har minskat de senaste åren. Från 1.743 anmälningar år 2014 till 1.162 anmälningar år 2016. Men det som anmäls har blivit grövre säger Carolina Andersson på Konsumentombudsmannen som har stämt flera telefonförsäljningsbolag. – Det har blivit fulare. Bolag har inriktat sig på svaga konsumenter som är mycket gamla och sjuka, säger Carolina Andersson. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.