Telefonförsäljare vilseleder – kallar sig handläggare

26 januari, 2017 i Handel, Tele- och internet

Telefonförsäljare i Uppsala kallade sig handläggare för fast telefoni när de sålde telefonabonnemang. Vilseledande försäljning tycker Konsumentombudsmannen som har stämt telefonbolaget Fastcom, skriver P4 Uppland. I tre säljsamtal man lyssnat på fortsätter det sen med att de frågar om den fasta telefonen fungerar bra, och om den uppringda vill fortsätta ha det: ”Skulle ni kunna tänka er fortsätta med hemtelefoni i minst två år till” frågar en av säljarna. Den uppringde säger att han aldrig har tänkt sluta med fast telefon. Först en bra bit in i telefonsamtalet nämns att kunden får byta operatör: ”Den enda förändring man gör är att man flyttar över dig till seniorernas egna operatör Fastcom”
”När du nu har varit kund på det fasta nätet väldigt länge är du berättigad en seniorrabatt”
”Det är samma telefon, samma telefonnummer med samma kopparlina. Den enda skillnaden är att det är operatören Fastcom som sätter priset”. På Konsument Uppsala lyssnar Kristina Westling på de här säljsamtalen: – Han får det att låta som att det här inte är någon förändring. Man ska bara flytta över dig till en senioroperatör. Jag tycker att alla konsumenter borde vara på sin vakt, säger hon. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.