Telefonförsäljare vilseleder – kallar sig handläggare

26 januari, 2017 i Handel, Tele- och internet

Telefonförsäljare i Uppsala kallade sig handläggare för fast telefoni när de sÃ¥lde telefonabonnemang. Vilseledande försäljning tycker Konsumentombudsmannen som har stämt telefonbolaget Fastcom, skriver P4 Uppland. I tre säljsamtal man lyssnat pÃ¥ fortsätter det sen med att de frÃ¥gar om den fasta telefonen fungerar bra, och om den uppringda vill fortsätta ha det: ”Skulle ni kunna tänka er fortsätta med hemtelefoni i minst tvÃ¥ Ã¥r till” frÃ¥gar en av säljarna. Den uppringde säger att han aldrig har tänkt sluta med fast telefon. Först en bra bit in i telefonsamtalet nämns att kunden fÃ¥r byta operatör: ”Den enda förändring man gör är att man flyttar över dig till seniorernas egna operatör Fastcom”
”När du nu har varit kund pÃ¥ det fasta nätet väldigt länge är du berättigad en seniorrabatt”
”Det är samma telefon, samma telefonnummer med samma kopparlina. Den enda skillnaden är att det är operatören Fastcom som sätter priset”. PÃ¥ Konsument Uppsala lyssnar Kristina Westling pÃ¥ de här säljsamtalen: – Han fÃ¥r det att lÃ¥ta som att det här inte är nÃ¥gon förändring. Man ska bara flytta över dig till en senioroperatör. Jag tycker att alla konsumenter borde vara pÃ¥ sin vakt, säger hon. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.