Många klagar om ersättning för sent flyg

6 februari, 2017 i Konsumenträtt

Klagomålen på flygbolag som inte betalar ut ersättning till resenärer vid förseningar och inställda avgångar har ökat hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Resenärerna har stora möjligheter att få rätt, skriver DN. – Huvudregeln är att om man drabbas av en inställd eller försenad flygning har man rätt till kompensation. Det är precis som när man reklamerar en vara att man ska vända sig till företaget först och reklamera, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. Har man fått extra kostnader på flygplatsen, som att man behövt äta, kan man ha rätt till ersättning för det också. Då är det viktigt att spara kvitton. Är man missnöjd med beslutet och anser sig ha rätt till ersättningar kan man anmäla bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, om resan utgått från en svensk flygplats. Annars ska man vända sig till avgångslandets motsvarighet. I tre fjärdedelar av fallen som nämnden tog upp till prövning under 2016 fick resenären rätt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.