Kunder luras av otydliga fakturor

13 februari, 2017 i Handel, Konsumenträtt

Många har upplevt att det blivit dyrare än vad man tänkt sig när man handlat på nätet. Nu riktar Konsumentverket hård kritik mot tio faktureringsföretag för att de har otydliga fakturor som kan leda till chockhög ränta för kunder som inte är uppmärksamma, skriver SVT Nyheter. – Vi är naturligtvis väldigt kritiska till att man inte är mer transparent i de räntor och villkor som man tillämpar, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket. Nu vill myndigheten att företagen självmant ska ändra sina fakturor. Om de inte gör det kan Konsumentverket se till att stoppa fakturorna genom att gå till domstol. – Vilseledande fakturor är inte tillåtet. Nu har vi precis inlett ett ärende och om vi fortsatt står fast vid vår bedömning så kan det såklart bli aktuellt med ett föreläggande eller i sista hand en process i Patent- och marknadsdomstolen, säger Erik Fröcklin. Företagen som kritiseras är Handelsbanken Finans, Nordea Finans, Medical Finance, Qliro, Resurs Bank, Svea Ekonomi och Wasa Kredit. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.