Joakim, 26, utsattes för nya Ikea-bluffen

21 februari, 2017 i Bedrägeri, Varningar

Bedragarnas nya metod: Kapa aktuella kundsupportärenden och utge sig för att vara ett stort företag – och på så vis blåsa kunder på pengar, skriver Expressen. Joakim hade ett reklamationsärende hos Ikea på grund av en trasig knapp på en mikrovågsugn, och skrev till företaget på Facebook för ytterligare hjälp i ärendet. Han blev då kontaktad av en falsk företagssida som utgav sig för att vara Ikea.
”Hej Joakim!” löd det inledande meddelandet, och han fick sedan veta att ”Ikea” beslutat sig för att kompensera honom ekonomiskt. Fejksidan frågade sedan Joakim om vilken bank han är ansluten till, och bad honom logga in på sitt mobila bank-id. – Man får vara uppmärksam på vad som skrivs och hur det skrivs. Men framför allt: Vi kontaktar aldrig våra kunder på det här sättet. Det vill vi vara väldigt tydliga med. Vi skulle aldrig be kunder att lämna ut den typen av känsliga uppgifter. Om någon ber dig att göra det så är det inte vi, säger Malin Sennevall, presskontakt på Ikea. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.