Tvingas betala 30.000 för utebliven Vietnamresa

3 mars, 2017 i Konsumenträtt

Margareta fick sitt livs chock när hon och hennes man skulle åka på två veckors semester till Vietnam. På flygplatsen visade det sig att Margaretas pass inte var giltigt, och flygpersonalen lät henne inte gå ombord på flygplanet. Nu får hon från Solna betala 30.000 kronor för en semesterresa som hon aldrig får åka på, skriver SVT Nyheter. Margareta bokade sin paketresa via resebolaget TUI Nordic i början av februari, men insåg sedan att passet saknade två veckor av de sex månader det måste vara giltigt vid hemresa. – Jag ringde till Vietnams ambassad.. Den person som jag pratade med sa att det inte skulle vara något problem, att giltighetstiden är tre månader vid hemresa. Samma information fanns också på ambassadens hemsida. Hon försökte nå TUI utan att lyckas, och stoppades på flygplatsen. Margareta har försökt reklamera resan hos TUI utan framgång, och har därefter anmält företaget till ARN. Enligt TUI:s informationschef Mathias Bergendahl är informationen på ambassadens hemsida fel, och de har försökt få den korrigerad sedan januari. Till artikeln >>
Enligt Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, så är det bra att Margareta har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. ARN får då pröva vem som egentligen har gett felaktig information – researrangören eller vietnamesiska ambassaden. Om det är ambassaden kan det finnas möjlighet att stämma den, enligt Ola Pihlblad, kansliråd för rättsfrågor på utrikesdepartementet. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.