Vivamondo lurade kvinnor med falska löften

13 mars, 2017 i Bedrägeri, Konsumenträtt

Nätbutiken lockade kvinnor med billiga krämer och parfymer – men många kunder fick aldrig produkterna de betalat för. Nu har bolaget dömts av Patent- och marknadsdomstolen, skriver Expressen. Ann-Katrin beställde hon hårprodukter för nästan 1 000 kronor från sajten Vivamondo. Sajten visade ett felmeddelande och Ann-Katrin skickade beställningen på nytt. Då upptäckte hon att pengarna dragits från hennes konto två gånger. De beställda varorna fick hon aldrig. Patent- och marknadsdomstolen fällde Vivamondo i slutet av februari efter att Konsumentombudsmannen stämt bolaget. Domstolen slår fast att Vivamondo marknadsfört produkter som de sedan inte levererat. I andra fall har leveranstiden varit längre än det utlovade 5–7 arbetsdagar. Dessutom har bolaget marknadsfört antirynkkrämer med påståenden som de inte kunnat belägga. Varken Konsumentverket eller Patent- och marknadsdomstolen har fått kontakt med bolaget under hela processen. Vivamondo har sitt säte i Hong Kong med en filial i Sverige. När Expressen får tag på företagets representant i Sverige, Robert Scherman, säger han att det aldrig varit meningen att lura kunderna. Han ber de drabbade kunderna att ta kontakt med Vivamondo för att kunna titta på fallen. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.