Klagade efter bilköp – får rätt till ersättning

20 mars, 2017 i Konsumenträtt, Motor

Umeåbo köpte en Ford Focus av 2002 års modell av en bilfirma. Priset var 14 900 kronor.
Knappt en månad senare upptäckte Umeåbon att det fanns en rad fel på bilen, bland annat avgasläckage, att handbromsen tog dåligt, flera brända säkringar, fel på framlyktor, brister i ett framdäck och att det läckte in vatten, skriver VF. Bilfirman menade att bilen hade sålts i befintligt skick och att det framgick att bilen var testad och godkänd av köparen, och besiktigad. ARN menar dock att bilen var i sämre skick än vad köparen med hänsyn till dess pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Därför har köparen rätt till ersättning för att laga till felen, 7450 kronor motsvarande halva köpeskillingen. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.