Eneas Energy (13 inlägg)

• Profilbild för icehacker icehacker skrev 8 år, 5 månader sedan:

Fick samtal från dem med erbjudande om elavtal för företag så tänkte kolla om någon hört något om dessa?

• Profilbild för STOPPA BLUFFARNA! STOPPA BLUFFARNA! skrev 8 år, 5 månader sedan:

Har tecknat avtal med dessa för mitt företag och kan ta som ex aprils månadspris blev 40,50 inkl påslag exkl skatt o moms. Har jmf med en av mina kollegor som har Eon 49,25.

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 8 år, 1 månad sedan:

Eneas energy, skapat energi och andra konsultbolag är bland det mest lögnaktiga aktörerna som skådats. För att vara med ska ma betala 3750kr/året för att sedan strandas på svindlaraktörer som Affärsverken. Samköp kallas avtalet. I verkligen görs ett separat avtal för varje företag. Av de Enea kunder jag pratat med har 95 % velat teckna avtal till en genomsnittlig besparing av ca: 10000 kr/år . Problemet är att man är livegen och inte kan ta sig ur avtalen. Akta er!

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år, 4 månader sedan:

Det där stämmer ju dock inte

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år, 3 månader sedan:

Visst att du får betala 3750kr/år men det är DIN års avgift som Eneas Energy jobbar aktivt för att du ska kunna få så lågt pris som möjligt. Den års avgift du betalar hos nuvarande elbolag går direkt till någon direktörs bonus de är inte så att dom jobbar för att du ska få lägre priser. Sen är de helt olika års avgifter beroende på din förbrukning!! Dvs ni ska inte missta er vad hxn ovanför skrivit. Som kund hos Eneas 2010 så hade du spart in 10% och de kan jag anta att du inte klarat själv. Samt att Eneas sätter års arvodet så att man både ska kunna spara in årsarvodet samt spara in yttligare. Och du har nog missförståt dig ytterligare när du säger att du inte kan ta dig ur avtalen för de du gör om du tröttnat/är missnöjd är att du ringer in till kundtjänsten och säger att du vill gå ur. Det som händer då är att Eneas slutar förhandla el åt dig och är det nu så att du sitter på ett fast avtal under perioden du vill avsluta samarbetet med Eneas så får du sitta avtalet ut. Dvs att de är exakt lika som vilket annat elbolag som helst, sitter du i ett fast avtal kan du inte byta till annat elbolag om du nu inte vill betala för resterande tid som är kvar. Så tänk dig för och läs igenom allt innan du skriver massa dumma kommentarer..

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år, 3 månader sedan:

Det låter som ett dyrt alternativ till Kundkraft där det är gratis att bli medlem både för företag och privatpersoner, utan att behöva betala flera tusenlappar per år.

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år, 2 månader sedan:

Jag jobbar med elförsäljning och blev därmed lite nyfiken på eneas energy efter att talat med ett par kunder som anslutit sig till deras system. Detta är vad jag kommit fram till: De tar ut en rejäl avgift för sitt arbete (att jämföra bolag och alltid ge sina kunder det bästa på marknaden). Avgiften varierar beroende på kundens storlek men det handlar om tusenlappar varje år. För att en exempelkund på 10.000kwh ska spara in 1000kr eller mer måste eneas lyckas sänka deras kostnader med över 10öre/kwh, något de endast kan lyckas med om kunden i fråga från början har ett tillsvidarepris. Med andra ord är eneas energy en bra affär ENDAST OM du som kund har ett tillsvidarepris (fast det är förstås en bättre affär om du får tummen ur — och fixar det själv). Att vara kund hos Eneas i mer än ett år är ALDRIG en bra affär, då du endast kan göra besparingen ner från ett tillsvidarepris en gång per anläggning. För övrigt jämför inte eneas energy priser alls, alla deras kunder hamnar nämligen hos Affärsverken, det står till och med i affärsverkens årsrapport att de är stolta över att de lyckats ansluta eneas energy som samarbetspartner. Avtalet kunder får hos affärsverken är för övrigt inte billigare än flera andra bolags avtal (däribland företaget jag jobbar för, utan att nämna några namn). Kort sammanfattat: Eneas tar rejält betalt för att inte jämföra alls, utan bara lägga dig som kund på ett avtal hos affärsverken, ett avtal som du i de flesta fall definitivt inte kommer spara några pengar på om man jämför med vad eneas tar ut i avgift för att ”sköta” detta åt dig. Undvik företaget!

Har fått en faktura från Eneas enegy på 1200:- som ska betalas innan 2 sept. men konstigt nog så finns det inget bank eller postgiro att betala till angivet på fakturan är det fler som fått sådan faktura. Nu börjar jag undra om det är ett bluff företag som försöker lura en på pengar genom att sedan skicka en dröjsmålsränta. Är det någon mer som har haft problem med detta företag. Hur gör man?

Jag blev uppringd för en stund sedan av Eneas Energy (igen..). Det jag också har kommit fram till i mina efterforskningar är just att de inte gör så väldigt mycket själva men tar bra betalt för detta. Vi hade tidigare en ”portfölj” med en av våra stora elleverantörer i Sverige vilket var gynnsamt så länge el-priserna mest gick upp. När de gick ner tog vi oss snabbt ur portföljen och sedan dess haft rörligt avtal. Tillsvidareavtal borde väl alla känna till vid det här laget är det absolut sämsta och dyraste. Tack för de inlägg som har gjorts i detta forum, det har varit nyttig information!

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år sedan:

Intressant att du jobbar med elförsäljning. Då vet du att det enda sättet att komma under marknadspris är med förvaltning. Vill bara säga att jag är kund hos Eneas, företaget en bit utanför Gävle. Jag är väl ingen storkund men har varit med i snart två år har en affär och betalar väl 300.000 kr per år för min el. Tycker det fungerar jättebra, jag gör ingenting och får experter som köper min el i framtiden så de förvaltar den åt mig. Jag har gjort besparingar och mycket dessutom. Verkar som om du ovan skriver ifrån ett elbolag. Och jag vet att jag inte ligger hos Affärsverken heller? så de har väl flera? Ring Eneas själv – det är nåt internföretag de har i Östersund som sköter försäljningen. Jag har fått betydligt lägre elpris och slipper betala som fan när vintern kommer. Tycker ni ska kontakta dom – blir märkligt när man kan skriva som du ovan – du kanske är en konkurrent…som är rädd att förlora kunder, för de som förlorar är ju elbolagen som tar betalt höga fasta priser. De har ju över 10.000 företag så klart de har möjlighet att få bättre pris.

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 6 år, 10 månader sedan:

Kan bara hålla med ovanstående. Även fast jag har en låg förbrukning så gör jag en besparing på elen efter att ha betalat dem ett pris på 1200kr per år eftersom dom klarar att sälja elen till ett pris som ligger under marknadspris.. Nu är jag inte jätte insatt i hur dom handlar med elen, men eftersom det är 15000 företag som är en ända stor kund så är det klart dom klarar att pressa priserna! Jag är helnöjjD!

• Profilbild för lasse8walker lasse8walker skrev 4 år, 6 månader sedan:

Kan bara säga så mkt att min erfarenhet är att EneasEnergy tvingar dig vara kvar som kund även om du inte vill och för mig är inte sådana företag seriösa. Åtminstone inte när de inte på ett enkelt sätt bevisar att du faktiskt är kund hos dom, genom att ett avtal skrivits på. Jag köpte ett företag och fick plötsligt ett drygt år senare räkningar från Eneasenergy som påstår sig ha ett inspelat samtal med förre ägaren – där avtal ingåtts. Detta samtal måste jag dock om jag vill höra det åka till Östersund för att få höra.
    De vill inte skicka kopia på bandinspelningen.
    De har skickat en kopia på ett påstått avtal(skriftligt) utan några underskrifter – de menar att avtalet ingicks per telefon med förre ägaren till mitt företag.
    I min värld rena bluffmakeriet.
    Varför tvinga någon kvar mot sin vilja om man är så framgångsrik ?Varför inte åtminstone presentera klara tydliga kopior på eventuella inspelningar på samtal där de påstår att de ingått avtal, detta utan att man måste åka till deras kontor i Östersund för att höra det.
    Jag tänker inte ge mig utan NÄR JAG HAR TID pröva deras tilltag i rätten – detta är helt klart !
    Det är ju dock ett rent skämt att Eneasenergy kan rida på systemet där jag tvingas att betala tills vi tagit detta genom rätten – annars får vi eventuellt betalningsanmärkningar… vad är detta för system ?
    (Har för mig att jag googlade deras adress med street view och inte blev imponerad av den fasad som visades upp av detta ”storföretag” på den adress som ligger bakom deras fakturor!)

• Profilbild för tripurjo tripurjo skrev 2 år, 7 månader sedan:

Vi har haft Eneas Energy i två avtalstider, dvs 3+3 år. Den andra avtalsperioden blev av då vi tydligen måste säga upp avtalet minst 1 år (!) innan nästa avtalsperiod. Nu äntligen är vi av med dem. Under tiden vi var kund hos Enea har vi betalt en förvaltningsavgift om 1500:-/år samt ett ”avtalspris med kosttak” för själva elen, när vi varit kund hos dem. Nu har vi tecknat rörligt avtal med Skellefteå Kraft. kWh kostnad för elen har minskat med 21% och ingen förvaltningsavgift. Utslaget på 6 år har vi alltså i vårt enskilda lilla lantbruk (drar ca 35000 kWh/år) förlorat 48000 SEK, jämfört med mitt avtal idag. Jag får väl gratulera Eneas Energy till att ha lyckats lura skjortan av oss så länge….. Riktigt irriterande att de påstår sig förhandla för flera kunder och få ned priset. Rent skitsnack – gå inte på detta!
    Ni som har Enea; titta på era fakturor och totalkosten – jämför sedan med periodens förbrukade kWh. Ta detta och jämför sedan med ”billigaste el” på nätet. Jag lovar att det inte blir någon trevlig överraskning…