Cylinda induktionsspis SK 662 (7 inlägg)

• Profilbild för gunnar25 gunnar25 skrev 7 år, 5 månader sedan:

Är nu inne på min tredje spis. Varje spis har fungerat i 2 månader och sen gått sönder. Den sista fick jag för en vecka sen och när jag använder en platta och sen sätter på ugnen, så slår husets jordfelsbrytare av strömmen. Vilka sopor dom säljer nuförtiden. Vi skulle bjuda på middag en kväll och det visade sig att ugnen inte fungerade, så vi fick åka iväg ett par mil å köpa pizza till hela sällskapet. Det kostade närmare 1000 kr och fortsätter det så här kommer den här spisen att se till att vi blir bankrutt. Men allt är inte av ondo, för Cylindas kundtjänst och reparatörer sköter sig klanderfritt. Så fort jag ringer så tar bara 2-4 dagar så har dom varit här å bytt spis. Men det skulle vara kul å veta om spisen höll ett par år eller nåt.

• Profilbild för LarsGeir LarsGeir skrev 7 år, 5 månader sedan:

Kanske dags att få en elektriker att kolla din el, verkar som det är fel på din 380V-koppling.. Bara ett tips. /Lars

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 7 år, 5 månader sedan:

Fick trådskaparen nån lösning på sina problem? Låter lite som ett livsfarligt problem i installationen i fastigheten. Som Lars redan påpekat! Vad hände sedan? Per

Har varit med om samma sak en gång i en lägenhet jag bodde i. Elen slukade två st laptop-adaptrar, en tv, en mikrovågsugn och två st spisar. En elektriker kom dit och mätte och konstaterade att ”allt var åt helvete” på ren svenska, med väldigt stora elspikar som inträffade titt som tätt. Hela proppskåpet behövde bytas ut, och säkerligen mycket annat också men min el-kompetens sträcker sig inte längre än ampere, watt och volt så tyvärr kan jag inga detaljer. Spisarna behövde vi såklart inte betala utan de stod hyresvärden för. Resten täcktes av hemförsäkringen, vi försökte få hyresvärden att stå för självrisken eftersom det ändå var deras ansvar men de envisades med att det inte kunde bevisas vad det berodde på och det kändes inte värt att gå till rätten för tusen ynka kronor.

Som Lars påpekat. Låt nån som kan el kontrollera installationen.

Jafan elfel är inte roliga. Ena handen i bakfickan, när du diskar. Per

• Profilbild för gunnar25 gunnar25 skrev 6 år, 4 månader sedan:

Huset är byggt 1998 och all el är okej. Jag har haft en elektriker här och han kunde inte konstatera något avvikande. Cylinda-reparatören berättade att fler med samma sorts spis hade råkat ut för dessa problem. Tyvärr är det endast vi som har fått lov att byta ut spisen fler än två gånger……………………….