Reklam via MMS från Splash Mobile(?) (166 inlägg)

• Profilbild för jowan jowan skrev 12 år, 8 månader sedan:

Hej! Fick nyligen ett reklam MMS om gratis ringsignaler. Man skulle få 3 gratis ringsinaler om man klickade på en länk i MMS’et. MMS’et lyder: ”3 GRATIS RINGSIGNALER klicka här! Hjälp/info? Ring 08-50108100″ Vet någon något om detta företag? Telefon numret är hemligt och det går inte att hitta så mycket på Google. Det enda som tyder på att de heter Splash Mobile är att de säger det på telefonsvararen. Hur arbetar de? Var får de tag i mobilnumren? Johan

• Profilbild för skrev 12 år, 8 månader sedan:

fick också ett sånt idag.. skumt!

Samma här. Ringde upp dom och bad dom (inte speciellt snällt) att ta bort mitt nummer från allt som har med dom att göra. Killen sa att han hade köpt mitt numret av Evolve Data. Jag vet inte om det är någon tjänst jag beställt av dom och registrerat mitt nummer. Men är det verkligen tillåtet att sälja numret till ett företag som spammar? /Simon

vad är evolve data??

Jag fick också det precis. Tänkte att det kunde vara ett virus. Jag ska iaf inte ladda länken som följde med. Kommer det mer får jag väl avregistrera mig.

Jag har luskat lite mer om utskicket. De som svarar på det svenska numret är ett call center så där kan man inte få några riktiga svar. De svarar för ett Engelskt bolag som heter The Music Solution Ltd (TMS). De uppger i sin tur att de köpt alla nummer från e-Volve Pty Ltd. Jag har bett e-Volve att tala om var de fått mitt nummer från. De tog alla uppgifter och sa att de skulle återkomma om 24 timmar (det skulle ta så lång tid). Nu har det gått mer än 48 timmar och jag har inte hört något ännu… Är någon förvånad?

Testa gärna att ringa igen om du orkar, jag är nyfiken på utgången… /Simon

Jag tog bort mms funktionen helt på min mobil för att inte riskera detta spammande. Men det är ju ingen bra lösning. Hur ska man göra så ma nkan mmsa utan att få spam?

Hej! Jag ringde Comviq för att kolla hur mitt nummer kan ha blivit sålt till något företag. Jag har nämligen skyddat nummer just för att inget företag ska kunna nå mig. Comviqs kundtjänst berättade då för mig att det är ett erbjudande från Comviq. Med andra ord är det inget skumt med detta utskick. Med andra ord kan man lugnt ladda ner dessa tre gratis ringsignaler. Om ni redan har raderat bort er länk, så kan ni gå in på Comviqs hemsida och skicka efter den på nytt. /Gisela

• Profilbild för lre77 skrev 12 år, 8 månader sedan:

Var avsändarnumret 71160?

>Var avsändarnumret 71160? > skrivet av Aroskillen@2006-01-14 > Nix, det var en alfanumerisk avsändare. ”3 GRATIS RINGSIGN” om jag inte minns fel. Jag försökte hitta ett nummer men det verkade inte finnas… Jag ska slå dem en signal på måndag igen så får vi se vad de säger.

>Hej! Jag ringde Comviq för att kolla hur mitt nummer kan ha blivit sålt till något > företag. Jag har nämligen skyddat nummer just för att inget företag ska kunna nå mig. > Comviqs kundtjänst berättade då för mig att det är ett erbjudande från Comviq. Med > andra ord är det inget skumt med detta utskick. Med andra ord kan man lugnt ladda ner > dessa tre gratis ringsignaler. Om ni redan har raderat bort er länk, så kan ni gå in > på Comviqs hemsida och skicka efter den på nytt. /Gisela > skrivet av Gäst@2006-01-13 > Jag har Tre så jag betvivlar starkt att Comviq står bakom det. Jag har även ringt Tre’s kundtjänst och de sa sig inte ha något med det att göra.

• Profilbild för No0ben No0ben skrev 12 år, 8 månader sedan:

Fick också denna idag… När jag trycker på ”information” i min W800i får jag upp denna adress: http://se.widelive.com?cp=30 Antar det är denna man kommer til om man wappar vidare från telefonen. Skickar en anmälan till http://www.ko.se, så får vi se vad som händer. Stinker skarpt av detta…

• Profilbild för No0ben No0ben skrev 12 år, 8 månader sedan:

Ooh… BTW: Jag har Djuice…

Nu har jag ringt Evolve Data och de påstår att ett annat företag har ringt den 18/3-05 till min fasta telefon. Detta samtal ska ha gällt en gratis kryssning (nu börjar det bli intressant…). Samtalet ska ha gjorts med ett IVR system (automatisk uppringning) och i detta ska jag ha tackat ja till reklam. Anledningen till att de inte hörde av sig var att handläggaren hade slarvat bort mitt telefonnummer (inte samma som fick MMS’et). Han lät faktiskt väldigt seriös också eftersom han faktiskt direkt kom ihåg vårt samtal från förra vecka, redan innan jag hade presenterat mig helt… Jag bad dem ta fram vilket företag som gjorde upprigningen och de skulle ta reda på det och återkomma. De har i sin tur köpt in numret från något annat bolag så de skulle backa i kedjan. Han sa även att det inte verkade vara så många som fått det som inte borde ha fått det eftersom att jag var den enda person som hade hört av mig. Det kan ju bero på att de ligger i England och man är tvungen att ringa två ställen först innan man hamnar hos Evolve Data. Så antalet personer som orkar ringa är nog inte så många… Den enda sak som kan ha besvarat samtalet den 18/3-05 är telefonsvararen eftersom sonen då hade lunginflammation och vi var på sjukhus… En gissning just nu är att telefonsvareren triggat igång något hos dem som registrerat samtalet som besvarat och att de sedan kompletterat med mobilnumret från någon katalog. To be continued….