Följande är en ordagrann utskrift av ett samtal till Cint från nummer 0470-74 83 65, klockan ca 14:10, tisdagen den 13 maj 2008:
o Cint, Anders Nyman
- Hej Anders, mitt namn är Joakim, jag ringer från Eniro.
o Hej.
- Hejhej. Är det Cint Sverige AB jag kommit till?
o Jajemen.
– Ja. Jag söker den personen hos er som är ansvarig för eran information och marknadsföring.
o Ja, du kan prata med mig.
- Jajjamensan. Anledningen till att jag ringer till dig är att vi på Eniro jobbar nu med den vanliga gulasidornakatalogerna i Stockholm och Eniro.se.
o Ja.
- ..och ville bara kolla så att Cint Sverige AB får med korrekt avgifter inför den nästkommande utgåvan.
o Okej.
- Det har du tid med bara två minuter?
o Ja.
- Jajjamensan. Kollar man pÃ¥ Cint Sverige – har företaget funnits länge, eller hur ser det ut för er?
o ja, sen 1999.
- Ja det är ju ett tag ja. De uppgifter vi har fått in på er här då är ju då Cint Sverige AB på Torsgatan 8, 11 23 Stockholm, eller det är de uppgifter man har på er idag här.
o Mm.
- De stämmer eller?
o De är korrekta.
- Jag har ett nummer som är 08-545 282 60, och sen hade jag en hemsida som är http://www.cint.se. Är det korrekt också?
o Japp.
- Jajjemen. Det är de uppgifterna vi har på dig idag här och jag tror jag har pratat med nån, kanske det var en Oscar Carlsson tidigare här, kan det stämma eller?
o Ja, det kan nog stämma.
- Jag vet inte om han är kvar fortfarande, men det var under det föregående året här.
o Ja.
- Jajjemen. Finns det några andra uppgifter än de som är aktuella eller är det de som är korrekta för er, eller hur det ser ut?
o Näe, det känns som att vi inte behöver så mycket mer.
- Det enda man har hos Eniro då det är att söker man då i katalogen, eller på internet eller ringer nummerbyrån så ligger man sökbar bara då under sitt företagsnamn, man ligger inte med under någon särskild rubrik. Det är ingen som man vill göra heller, eller hur ser det ur för er?
o Emm… neäj, det är inte aktuellt.
- Ja. Det man har då är att det genererar en ganska mycket större merkostnad om man gör det per dag har man som sagt bara namn adress och telefonnummer, vill man ha de minsta möjliga uppgifter, såna rena serviceuppgifter som ni har då, så är det en årskostnad hos Eniro som ligger på 500 kronor på ett år. Men nånting större än det har ni inte velat ha så att säga, så jag vet inte om ni ens har någon rubrik på man kan lägga upp er på så att säga.
o Alltså, menar du att de här basuppgifterna kostar pengar?
- Ja, vill du finnas med hos Eniro från och med ett och ett halvt år sen, så *otydligt* på rosa *otydligt* katalogen och på webben så är det alltid en kostnad på 500 kronor. Vill du då inte ha de uppgifterna så behöver ju då självklart inte ha dem, men då kommer de uppgifterna att inte finnas med på ert företagsnamn. Så om du går in och söker i katalogen då, eller på webben så är de just de uppgifterna som ligger med. Och de gene.. kostar då en 500-lapp på ett år om man vill ha med de uppgifterna.
o Så du menar att ni bara har med företag som betalar?
- Det stämmer helt och hållet ja.
o Till skillnad från andra kataloger.
- Jag kan inte stå för några andra kataloger, men det är möjligt. Eniro har ju haft, har ju alltid varit kostnadsfritt på de Rosa sidorna. De är man då dock inte längre, och enda anledningen till att man är det är att det funnits så väldigt mycket vilande företag och inte akt*otydligt* så att de har man då valt att rensa bort nu, så att de som har katalogen är bara de företag som vill ligga med, som ett värde för sina kunder och så vidare. Så vill man ha de uppgifterna med hos Eniro så är det en sån 500-lapp på ett år, för både katalogen, internet och nummerbyrån.
o Okej, så du menar att man inte hittar Cint om man ringer till nummerupplysningen heller?
- Näe, och inte på Eniro.se och inte på de Rosa sidorna i katalogen heller där.
o Är inte det en väldigt dålig service till kunderna om en massa företag inte finns med?
- Jo, det kan man ju tycka att är sÃ¥, men Ã¥ andra sidan är det ocksÃ¥ en dÃ¥lig service mot sina egna kunder om man inte som företag ligger med sÃ¥ att säga. Men visst, jag förstÃ¥r hur du menar, det är inte jag som tatt det beslutet, utan det är sÃ¥ alla… vill man ha med sina uppgifter sÃ¥ är det en 500 kronor pÃ¥ ett Ã¥r sÃ¥ att säga. Vill man inte ha det sÃ¥ plockas man tyvärr bort med sina uppgifter.
o Okej. Det var intressant. Ingenting jag hört talas om.
- Näe. Det är så det funkar, och vill du ha mer uppgifter om det så får du gärna ringa våran kundservice så kommer de berätta för dig hur det ser ut, men det är så det ser ut på Eniro från det här årets början och det gäller då alla kataloger i Sverige så att säga.
o Ja, men jag menar, de flesta kataloger tar ju inte ens betalt, ens bluffakatalogerna.
- Ja, är inte det lite bluffkatalogernas… i sÃ¥ fall att ta betalt sÃ¥ att säga, men det spelar ingen roll, utan..
o Alltså vad bluffkatalogerna gör är att försöka ta betalt, och lyckas de inte ta betalt så listar de företagen ändå. Då snackar vi om de halvseriösa som Prokat och liknande.
- Jo, jo, visst, det är helt rätt, det är så det funkar där.
o Så om jag förstått det här rätt så vill Eniro tjäna en jäkla massa pengar och därför pungslår de alla företag på 500 spänn om året. Det är alltså så det lägger till.
- Ja, så är det ligger till. Jag kan inte säga nånting annat, utan vill man ligga med namn så är det 500 kronor per år om du vill ha med dina uppgifter.
o Näe, då känns det som att vi kan skippa det i såna fall. Cint går att hitta på nätet om man söker på Eniros webbsök.
- Ja, men då vet jag läget..
o …sÃ¥ det ger liksom inget mervärde till oss, sÃ¥ de pengarna kan vi spara.
- Ja, men då vet jag läget Anders, då tackar jag så mycket ändå.
o Hej.
- Hej.
Hela inspelningen finns också att lyssna på här: http://www.cint.se/test/080513_enirosaljare.mp3 [trasig länk]
Jag ringde upp Eniros presskontakt, Emma Grönlund, och frågade vad som gällde. Hon svarade:
- Jo, det stämmer att vi från från och med i år börjar ta betalt för att vara med på Rosa sidorna i katalogen. Utöver det så får man fortfarande synas med på Eniro.se, där tar vi inte bort någon. Där finns man med när man söker på företagsnamnet, och även då i nummerupplysningens register.
Det stämmer illa med vad säljaren påstod: o Okej, så du menar att man inte hittar Cint om man ringer till nummerupplysningen heller?
– Näe, och inte pÃ¥ Eniro.se och inte pÃ¥ de Rosa sidorna i katalogen heller där.
Fortsättning följer. mvh, Anders Nyman, Cint