Eniros säljare: Betala 500 kronor, annars försvinner ni från katalog, webb och nummerbyrån (123 inlägg)

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 12 år, 11 månader sedan:

Följande är en ordagrann utskrift av ett samtal till Cint från nummer 0470-74 83 65, klockan ca 14:10, tisdagen den 13 maj 2008:
    o Cint, Anders Nyman
    - Hej Anders, mitt namn är Joakim, jag ringer från Eniro.
    o Hej.
    - Hejhej. Är det Cint Sverige AB jag kommit till?
    o Jajemen.
    – Ja. Jag söker den personen hos er som är ansvarig för eran information och marknadsföring.
    o Ja, du kan prata med mig.
    - Jajjamensan. Anledningen till att jag ringer till dig är att vi på Eniro jobbar nu med den vanliga gulasidornakatalogerna i Stockholm och Eniro.se.
    o Ja.
    - ..och ville bara kolla så att Cint Sverige AB får med korrekt avgifter inför den nästkommande utgåvan.
    o Okej.
    - Det har du tid med bara två minuter?
    o Ja.
    - Jajjamensan. Kollar man på Cint Sverige – har företaget funnits länge, eller hur ser det ut för er?
    o ja, sen 1999.
    - Ja det är ju ett tag ja. De uppgifter vi har fått in på er här då är ju då Cint Sverige AB på Torsgatan 8, 11 23 Stockholm, eller det är de uppgifter man har på er idag här.
    o Mm.
    - De stämmer eller?
    o De är korrekta.
    - Jag har ett nummer som är 08-545 282 60, och sen hade jag en hemsida som är http://www.cint.se. Är det korrekt också?
    o Japp.
    - Jajjemen. Det är de uppgifterna vi har på dig idag här och jag tror jag har pratat med nån, kanske det var en Oscar Carlsson tidigare här, kan det stämma eller?
    o Ja, det kan nog stämma.
    - Jag vet inte om han är kvar fortfarande, men det var under det föregående året här.
    o Ja.
    - Jajjemen. Finns det några andra uppgifter än de som är aktuella eller är det de som är korrekta för er, eller hur det ser ut?
    o Näe, det känns som att vi inte behöver så mycket mer.
    - Det enda man har hos Eniro då det är att söker man då i katalogen, eller på internet eller ringer nummerbyrån så ligger man sökbar bara då under sitt företagsnamn, man ligger inte med under någon särskild rubrik. Det är ingen som man vill göra heller, eller hur ser det ur för er?
    o Emm… neäj, det är inte aktuellt.
    - Ja. Det man har då är att det genererar en ganska mycket större merkostnad om man gör det per dag har man som sagt bara namn adress och telefonnummer, vill man ha de minsta möjliga uppgifter, såna rena serviceuppgifter som ni har då, så är det en årskostnad hos Eniro som ligger på 500 kronor på ett år. Men nånting större än det har ni inte velat ha så att säga, så jag vet inte om ni ens har någon rubrik på man kan lägga upp er på så att säga.
    o Alltså, menar du att de här basuppgifterna kostar pengar?
    - Ja, vill du finnas med hos Eniro från och med ett och ett halvt år sen, så *otydligt* på rosa *otydligt* katalogen och på webben så är det alltid en kostnad på 500 kronor. Vill du då inte ha de uppgifterna så behöver ju då självklart inte ha dem, men då kommer de uppgifterna att inte finnas med på ert företagsnamn. Så om du går in och söker i katalogen då, eller på webben så är de just de uppgifterna som ligger med. Och de gene.. kostar då en 500-lapp på ett år om man vill ha med de uppgifterna.
    o Så du menar att ni bara har med företag som betalar?
    - Det stämmer helt och hållet ja.
    o Till skillnad från andra kataloger.
    - Jag kan inte stå för några andra kataloger, men det är möjligt. Eniro har ju haft, har ju alltid varit kostnadsfritt på de Rosa sidorna. De är man då dock inte längre, och enda anledningen till att man är det är att det funnits så väldigt mycket vilande företag och inte akt*otydligt* så att de har man då valt att rensa bort nu, så att de som har katalogen är bara de företag som vill ligga med, som ett värde för sina kunder och så vidare. Så vill man ha de uppgifterna med hos Eniro så är det en sån 500-lapp på ett år, för både katalogen, internet och nummerbyrån.
    o Okej, så du menar att man inte hittar Cint om man ringer till nummerupplysningen heller?
    - Näe, och inte på Eniro.se och inte på de Rosa sidorna i katalogen heller där.
    o Är inte det en väldigt dålig service till kunderna om en massa företag inte finns med?
    - Jo, det kan man ju tycka att är så, men å andra sidan är det också en dålig service mot sina egna kunder om man inte som företag ligger med så att säga. Men visst, jag förstår hur du menar, det är inte jag som tatt det beslutet, utan det är så alla… vill man ha med sina uppgifter så är det en 500 kronor på ett år så att säga. Vill man inte ha det så plockas man tyvärr bort med sina uppgifter.
    o Okej. Det var intressant. Ingenting jag hört talas om.
    - Näe. Det är så det funkar, och vill du ha mer uppgifter om det så får du gärna ringa våran kundservice så kommer de berätta för dig hur det ser ut, men det är så det ser ut på Eniro från det här årets början och det gäller då alla kataloger i Sverige så att säga.
    o Ja, men jag menar, de flesta kataloger tar ju inte ens betalt, ens bluffakatalogerna.
    - Ja, är inte det lite bluffkatalogernas… i så fall att ta betalt så att säga, men det spelar ingen roll, utan..
    o Alltså vad bluffkatalogerna gör är att försöka ta betalt, och lyckas de inte ta betalt så listar de företagen ändå. Då snackar vi om de halvseriösa som Prokat och liknande.
    - Jo, jo, visst, det är helt rätt, det är så det funkar där.
    o Så om jag förstått det här rätt så vill Eniro tjäna en jäkla massa pengar och därför pungslår de alla företag på 500 spänn om året. Det är alltså så det lägger till.
    - Ja, så är det ligger till. Jag kan inte säga nånting annat, utan vill man ligga med namn så är det 500 kronor per år om du vill ha med dina uppgifter.
    o Näe, då känns det som att vi kan skippa det i såna fall. Cint går att hitta på nätet om man söker på Eniros webbsök.
    - Ja, men då vet jag läget..
    o …så det ger liksom inget mervärde till oss, så de pengarna kan vi spara.
    - Ja, men då vet jag läget Anders, då tackar jag så mycket ändå.
    o Hej.
    - Hej.

Hela inspelningen finns också att lyssna på här: http://www.cint.se/test/080513_enirosaljare.mp3 [trasig länk]

Jag ringde upp Eniros presskontakt, Emma Grönlund, och frågade vad som gällde. Hon svarade:
    - Jo, det stämmer att vi från från och med i år börjar ta betalt för att vara med på Rosa sidorna i katalogen. Utöver det så får man fortfarande synas med på Eniro.se, där tar vi inte bort någon. Där finns man med när man söker på företagsnamnet, och även då i nummerupplysningens register.

Det stämmer illa med vad säljaren påstod: o Okej, så du menar att man inte hittar Cint om man ringer till nummerupplysningen heller?
    – Näe, och inte på Eniro.se och inte på de Rosa sidorna i katalogen heller där.

Fortsättning följer. mvh, Anders Nyman, Cint

• Profilbild för skrev 12 år, 11 månader sedan:

Låter inte som den klassiska ”säljare som ljuger om vad som helst för att få sålt”, utan mer som att säljaren var något felinformerad. Det deras presskontakt påstår låter också lite luddigt, det finns nämligen mer än en sökfunktion på eniro.se. Webbsök som använder sig av Google, och så den ”vanliga” Gula Sidorna-sök. Ska bli spännande att få höra hur fortsättningen följer. Inte tänker jag ringa 118 118 längre om de tar bort företag ur sitt register.

Men varför ska ni få vara med utan att betala? att ni får vara med på bluffsidorna är ju bara för att det ska se ut som de har en massa kunder… betala istället om ni vill vara med!!! om inte… betala inte. A Anders: vad exakt ör det som gör att du ska vara med utan att betala? Bara för att det varit gratis till idag… ? Björn

Att vara med i papperskatalogen är alltså vad som kostar pengar – inte att vara med på webben eller via nummerupplysningen. Trots det så påstod säljaren att om man inte betalade 500 kronor om året så försvann uppgifterna även därifrån, och de som sökte på företagsnamnet fick inte någon träff. Klart så långt? Säljaren LJÖG alltså – gammal klassisk skrämseltaktik – för att få oss som betalande kund. Hade vi, och säkert många med oss, nappat så hade det kanske inte först och främst varit för att få vara med i den antika pappersupplagan, utan för webben och telefonupplysningen. Där det inte kostar något. Det är alltså inte att jag vill vara med utan att betala som jag vänder mig mot – om Cint är listade på Eniro eller inte struntar jag fullkomligt i – utan mot säljarens falska argument för att få oss att betala för något som egentligen är kostnadsfritt. Förstår du nu? Med såna falska försäljningsargument är Eniro inte bättre än bluffkatalogerna. Enirosäljarnas vandel har visst också debatterats tidigare här på Cint och andra ställen… mvh, Anders Nyman, Cint

• Profilbild för Konsumenthjalp Konsumenthjalp skrev 12 år, 11 månader sedan:

Hämtar inte andra seriösa katalogföretag sina uppgifter från Eniros databas? Vad händer med dessa uppgifter? Är det bara pappersuppgifterna som kostar pengar? /Magnus

> Inte tänker jag ringa 118 118 längre om de tar bort > företag ur sitt register. Nej, exakt. Alltså kommer de aldrig att göra det, och alltså ha säljaren ovan antingen: a. Fått fulsäljinstruktioner uppifrån b. Missförstått det hela själv c. Medvetet ljugit för att tjäna pengar på provisionen

Hänger inte med riktigt….. Är dte verkligen SANT att man inte hittar namnet på de företag man söger på Eniro.se såvida inte företaget betalat? Vad är det för jävla skit kan man fråga sig. Om sajten är välbesökt så borde de kunan casha in ordentligt med reklamintäkter. Fy fan!

Du Anders, det där lät jävligt intressant. Här har du nämligen en som tidigare har arbetat på Eniro, kan avslöja att företaget kör med något som tidigare hette ”nolltolerans” och betedde sig väldigt ”sekt-aktigt” mot sina kommunikatörer som sitter på nummerbyrån, men i detta fall och läge så är det irrelevant. De har även en tidning där de bara lyfter upp en slags anda för att egga sina anställda. Där de endast tar fram en fasad på något som ska verka att se för bra ut men som egentligen har något annat. Eniro i sig är ett företag som för övrigt inte bryr sig om sina anställda. De har ett avtal där de ger arbetslösa ungdomar uppåt 1800 timmar, och efter att de timmarna är slut så säger Eniro, Bye bye och så tar de in nya, något specialutformat vikariatavtal mest för att tjäna pengar själva på det hela. Tror de har lagt ner 3-4 stationer nu. Finns egentligen mycket mer att säga om företaget, så det är verkligen inte konstigt att det nu ska börja ta betalt för företag på det sätt som man kan både höra och läsa. Deras ledning verkar inte heller ha så stor koll på hur saker och ting fungerar. Jag kan säga såhär att företaget Eniro var från början byggt på idéer och sedan på idéer snodda från deras egna anställda som inte fick någon större cred för det. De anlitar folk som ska bedriva skeppet åt dem.. De har en interntidning där de prisar sig själva och sina resultat och sedan kommer det falska sorgebeskedet, vi ska lägga ner o ni får byta jobb… där de borde ha sagt ”Nej nu får ni sparken för vi har inte råd att omsätta era pensioner och löner, vi måste lägga ner mera pengar på de fula enirotrollen som för övrigt inte har gett någon högre intäkt ändå, vi pumpar in de sista kronorna på att färga trollen rosa istället”. Sedan så skulle det inte förvåna mig om ledningen där roffar åt sig mycket av de intäkter i specialutformade bonusar, specialutformade av deras advokater från östermalm. Japp det var mest fria åsikter. Jag kan säga som såhär, att Eniro hade tidigare olika callcenterstationer runtomkring i landet där det satt omkring ca uppåt 100 st på varje plats. Nu när det finns en massa gratistjänster på internet så blir det svårare för företaget Eniro att marknadsföra och hålla sig självt uppe ekonomiskt. Se t.ex. på kontoret som fanns i Gävle, fick många av de anställda beskedet att de skulle lägga ner kontoret. Allting handlar givetvis om besparingar, eller snarare nya reklamsatsningar eftersom Eniro i sig som företag går mer och mer med förlust. I och med att det är lättare att få fram information på internet. Personligen tycker jag att det är bra eftersom all information egentligen borde vara gratis och inte på något sätt kosta några pengar. Eniro har som företag länge försökt roffa åt sig mycket av informationskakan i vårat kära avlånga land. Kan även säga att många av de uppgifter som ligger i deras databas FINN (som de söker genom) har enmassa gamla uppgifter som de medvetet i åratal har valt att ha kvar liggande, de har gamla uppgifter på adresser och nummer som egentligen inte existerar. Jag säger bara en sak, information är till för alla, med eller utan eniro, eniro vet faktiskt inte var, utan gör det enkelt, kolla google. T

• Profilbild för White ghost White ghost skrev 12 år, 11 månader sedan:

Anders? bara undrar om du informerade säljaren att du spela in han, ja antar det ialf? Men tycker att de låter konstigt, vilka äger Eniro? vilka ger dom bidrag? Och som sagt varför betala när de va gratis förr?

>Anders? bara undrar om du informerade säljaren att du spela in han, ja antar det ialf? Nej, varför skulle jag gjort det? Då kanske han hade uttryckt sig på ett annat sätt.

• Profilbild för Konsumenthjalp Konsumenthjalp skrev 12 år, 11 månader sedan:

Eniro är ett bolag på Stockholmsbörsen/OMX Stockholm 30 med ett börsvärde på ca 6,5 mdr. Ägarbilden är ganska spretig utan någon direkt storägare. I motsats till vad tidigare skribent skriver så gör koncernen Eniro kontinuerliga miljardvinster. /Magnus

Blev åxå uppringd av eniro. Jag skulle försvinna ut ur alla register överallt om jag inte betalade minst 500 SEK. Jag tackade nej. När tillräckligt många tackar nej så är inte registret värt något ändå. Det skulle inte ens gå att hitta mitt företag på 118118 enl ”säljaren”

Det kan uppenbarligen vara svårt att få rätt även om man tackat nej – men frågan är om personen nedan bestridit på ett felaktigt sätt: Webmaster Network Skapad: Dec 19 2007, 07:38 ”Jag har råkat ut för liknande problem med Eniro. Då handlade det om att vara med på Gula sidorna, något jag valde att tacka nej till. När telefonkatalogen kom fanns jag ändå med där, och jag fick en faktura. Efter bestriden faktura osv, lång process, så fick jag rätt, men det slutade ändå med en betalningsanmärkning. Mycket tråkig historia.” http://www.webmasternetwork.se/index.php?s=wn&act=ST&f=2&t=25733 Diskussioner på Cint: Varning för Eniro, 2006-10-09 http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=42075 Tråden handlar om huruvida Eniros kringresande säljare tar ut överpriser eller inte. Eniro, 2006-03-16 http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=26184 Någon som säger sig ha jobbat som Enirosäljare beskriver oseriösa metoder, bland annat: ”Jag gick Eniros säljutbildning på tre veckor. Skulle pressen få reda på vad som lärs ut där skulle det bli ramaskri.”

• Profilbild för tiggrrrr tiggrrrr skrev 12 år, 11 månader sedan:

Jag blev uppringd av Din Del som ville ha 1400 för att stå med i deras katalog. De skyllde på något statligt direktiv om bluffkataloger för sin prishöjning. Jag frågar alltid om de vill sälja något, speciellt om de ringer på företagsnumret. Men det ville hon inte. Bara ”kontrollera uppgifterna” så de stämde. Jag fick dra ur henne att det numera inte var gratis att stå med i deras skitkatalog. Inget köp alltså. En säljare från Phonera slängde luren i örat när jag rekommenderade henne att ringa 118800 om hon ville ha fatt i vår telefoniansvariga. Inte roligt sa hon. En säljare av premipensionsförvaltning ville ”hjälpa” mig att placera rätt och ville inte heller sälja något. När han fattat att jag var lite vassare än en vanlig Svensson gav ha upp och erkände att det var ett företag som ville ta betalt för en tjänst men han propsade på i flera minuter att det inte var försäljning. Ring inte mig och försök sälja… Det slutar med gråt eller ilska!

• Profilbild för White ghost White ghost skrev 12 år, 11 månader sedan:

men anders? sa du till säljaren att du spela in samtalet? bara nyfiken?