Till Anders Nyman Cint Efter påtalande från några av våra kunder och ordentlig läsning av tråd kan jag inte annat än fråga vad du som ansvarig VD för denna sajt har för koppling till de ”gäster ” som med totalt uppdiktade sakfakta använder eran i övrigt bra sajt och forum för att sprida lögner om ett företag som de vet något om. Att det finns frustrerade sökmedia leverantörer av kataloger och Internet sajter som gärna tar till lögner är inget nytt, det hör vi varje dag från alla de säljare som våra kunder, idagsläget ca 500 till antalet, hänvisar till oss dagligen. Några viktiga sakfrågor som jag vill belysa eftersom dessa gäster, som tydligen inte törs skriva sina namn, tagit upp det utan källkunskap. Provision ( kick back ) : Detta ebjuds till så gott som alla mediaförmedlare och mediabyråer i Sverige och är förmedlingsprovision precis som sker i en mängd andra branscher. Fördelen för kunder i vilket fall som helst är att genom att anlita en mediabyrå/förmedlare/mäklare så är det EN som möjligen får provision istället för 20-30 säljare från annonssäljande företag som ALLA vill nå sin budget och definitivt vill tjäna sin provision. Detta till trots har Maze Media inga provisions avtal med någon sökmedialeverantör på marknaden idag och detta av en enda anledning, för att kunna vara oberoende. Om vi skall hjälpa företag med råd och strategi att selektera och fördela sin marknadsföring och stå på kundens sida kan man inte få ” lön ” från andra sidan och förbli opartisk. Egna produkter : Maze Media erbjuder precis som nämnda Getupdated ( fd Ryce & Mediaoperator ) konsulttjänster som tex att administrera sponsrade länkar m.m åt våra kunder. Getupdated nämns i detta forum som seriösa, vilket jag absolut instämmer i, och har inom sin koncern Mediarådgivning, Sökoptimering, Webbutvecking, Affiliate, Sökmotormarknadsföring m.m Självklart vill de kunna erbjuda sina kunder en helhetslösning och självklart rekommenderar deras Mediarådgivare att kunden skall anlita Mediaanalys som ingår i Getupdated när deras kund frågar om tex sökoptimering. Varför skulle de inte göra det och vilket företag arbetar inte så ? Maze Media är även medlem i Swedma där vi tillsammans med bl.a nämnda Getupdated ingår i en arbetsgrupp som arbetar för att ta fram Etiska regler och God Sed för branschen Sökmarknadsföring och läs gärna Etiska regler för sponsrade länkar som vi tagit fram. Slutligen Anders. Vad är din koppling till dessa oidentifierade gäster ? Jag har inga problem med att okunniga, fega och anonyma personer skriver saker som saknar grund och fakta i forum som detta, vi har ju yttrandefrihet som skall värnas, men att du som VD för denna sajt skriver ETT enda inlägg och det är att ifrågasätta när någon skriver ett positivt inlägg om Maze Media har jag ingen förståelse för. Johan Bollman VD , Maze Media 021-338 05 41