Maze Media, råd eller rån? (122 inlägg)

• Profilbild för skrev 13 år sedan:

Jag har på senare tid lärt mig begreppet Kick Back, tack vare Cint, och det är jag glad över. Alltså, om de placerar mina pengar enbart på det billigaste, är då inte risken att allt förlorar sitt värde, även om utgifterna blir mindre? Om jag inte blir fri från denna förvirring finns det ingen mening med att anlita någon, lika bra då att hantera dessa typer av ärenden själv!

Skulle aldrig anlita dem.

Rån.

Rätta mig om jag har fel. Mediarådgivare (inte alla förstås men antagligen Maze Media) innebär följande: Starta ett bolag. Gör en hemsida där du skriver att du kan jättemkt om branschen. Ring runt till massa företag som du ser redan annonserar på olika sajter typ eniro. Lägg upp följande samtalsmall (hyfsat förenklad) ”Hej visst är du trött på telefonförsäljare. Alla som ringer dig är bluff. Jag kan sålla ut allt åt dig så du slipper tänka på det. Om någon ringer dig så ber du dem prata med mig bara. Vi sköter rubbet åt dig. Du kommer spara massa pengar när vi skär ner på alla annonser som du ligger ute med. Bra va? – Oj vad bra ni verkar vara, tack snälla. ” visst sörru… skriv bara på här så får du en faktura av mig istället!” Själva ”mediarådgivningen” innebär att du skickar ut ett mail till massa annnonsajter att den kund du sålt in tackar nej till typer av annonser. Det innebär även att om nu någon annonssajt skulle ringa så referear du till en ”mediaplan” samt säger att de redan fått ett mail på en beställning (att din kund inget ska ha) Du kan då berätta till kunden att du sparat 100 000 kr i annonspengar och kunden upphöjer dig till skyarna. Du kan även eventuellt göra ett avtal med nåt annat bolag som du kan skicka kunderna till och få provision från det bolaget/den sajten. Har du jobbat på Din Del tidigare så kanske du kan göra avtal med Din Del. exempelvis. Inte konstigt att det finns typ 1000 mediarådgivningsföretag. En sak som är lite märklig (tycker jag iaf) är att dessa mediarådgivningsföretag själva säljer på sina egna tjänster på kunderna som tecknat avtal med dem för att just slippa sånt. Maze media har väl sökmotoroptimering eller nåt? Mediakontakten som varnar för katalogskojare äger vad jag förstått en egen katalog (!) http://www.fastighetshjalpen.com/index_site.php. Hyckleri? Eller vad ska man kalla det? Nej hörni. Spara era pengar och sköt det själva.

Jag säger bara VARNING FÖR MAZE MEDIA!!! När jag läser ovan inlägg känner jag mig totalt blåst och lurad! Maze Bluffia borde de heta under passande hemsideadress: mediarånarna.se Finns det fler ohederliga och samvetslösa i denna branschen än seriösa??

Ja, varför skulla Maze Media annars lägga deras kunders pengar i prokat.se till ex? Förhoppningsvis så straffar det sig självt. Känner bara till två seriösa mediabyråer idag. Och det är Ryce. (Numera getupdated) Och Brinklandia. Vissa företag ser enbart en kostnad idag när det gäller kataloginföranden. Medvetna vill se statistik, och sedan se möjligheten för att sedan investera. Ber man om statistik och är affärsmässig när man blir uppringd så klarar man det själv.

Maze Media är en ren bluff! Förstår inte hur de allvarligt på sitt samvete lägger kundernas införanden i kataloger där de själva tjänar pengar. Förmodligen så har de provision och lägger kundernas införanden där procentsatsen är högst. Riktigt fult spel. Kortsiktigt och fult. Mvh

Vi anlitar Maze Media och har precis förnyat vårt avtal för ytterligare ett år och intressant är att alla dessa negativa kommentarer mer ser ut att komma från avundsjuka konkurrenter än från några som egentligen vet hur Maze Media arbetar. Att anlita Maze Media har enbart inneburit positiva effekter för oss och med deras hjäpl har vi nu fått mätbar effekt av vår marknadsföring SAMT det finns inget skönare än att slippa diskutera med alla dessa media säljare och bara hänvisa samtalet vidare. Vad som än skrivs här så är det en tjänst som rekommenderas och varför skall jag göra det när dom gör det bättre.

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 13 år sedan:

Gäst – det är förstås en ren slump att både ditt ip-nummer och Maze Media kommer från Örebro?

Nej att det är en slump är det inte ! Vi sitter i Örebro och heter Din Ekonomi AB och är en av Maze Media´s många nöjda kunder, vilket dom har i ÖREBRO och en mängd andra städer. Vi ligger även med vår logotype på deras referens sida ( se länk ) : http://www.mazemedia.se/Referenser.aspx tillsammans med en mängd andra företag som precis som vi är MYCKET nöjda med deras tjänster. Mvh M-L Din Ekonomi AB

Då är jag mycket fundersam till varför maze media lägger ut kundreferenser med logotype på deras hemsida. Det första en säljare gör när han maze medias referenser är att ringa det refererade företaget. Mycket bra, verkligen. Maze media blir inte långvariga.

Till Anders Nyman Cint Efter påtalande från några av våra kunder och ordentlig läsning av tråd kan jag inte annat än fråga vad du som ansvarig VD för denna sajt har för koppling till de ”gäster ” som med totalt uppdiktade sakfakta använder eran i övrigt bra sajt och forum för att sprida lögner om ett företag som de vet något om. Att det finns frustrerade sökmedia leverantörer av kataloger och Internet sajter som gärna tar till lögner är inget nytt, det hör vi varje dag från alla de säljare som våra kunder, idagsläget ca 500 till antalet, hänvisar till oss dagligen. Några viktiga sakfrågor som jag vill belysa eftersom dessa gäster, som tydligen inte törs skriva sina namn, tagit upp det utan källkunskap. Provision ( kick back ) : Detta ebjuds till så gott som alla mediaförmedlare och mediabyråer i Sverige och är förmedlingsprovision precis som sker i en mängd andra branscher. Fördelen för kunder i vilket fall som helst är att genom att anlita en mediabyrå/förmedlare/mäklare så är det EN som möjligen får provision istället för 20-30 säljare från annonssäljande företag som ALLA vill nå sin budget och definitivt vill tjäna sin provision. Detta till trots har Maze Media inga provisions avtal med någon sökmedialeverantör på marknaden idag och detta av en enda anledning, för att kunna vara oberoende. Om vi skall hjälpa företag med råd och strategi att selektera och fördela sin marknadsföring och stå på kundens sida kan man inte få ” lön ” från andra sidan och förbli opartisk. Egna produkter : Maze Media erbjuder precis som nämnda Getupdated ( fd Ryce & Mediaoperator ) konsulttjänster som tex att administrera sponsrade länkar m.m åt våra kunder. Getupdated nämns i detta forum som seriösa, vilket jag absolut instämmer i, och har inom sin koncern Mediarådgivning, Sökoptimering, Webbutvecking, Affiliate, Sökmotormarknadsföring m.m Självklart vill de kunna erbjuda sina kunder en helhetslösning och självklart rekommenderar deras Mediarådgivare att kunden skall anlita Mediaanalys som ingår i Getupdated när deras kund frågar om tex sökoptimering. Varför skulle de inte göra det och vilket företag arbetar inte så ? Maze Media är även medlem i Swedma där vi tillsammans med bl.a nämnda Getupdated ingår i en arbetsgrupp som arbetar för att ta fram Etiska regler och God Sed för branschen Sökmarknadsföring och läs gärna Etiska regler för sponsrade länkar som vi tagit fram. Slutligen Anders. Vad är din koppling till dessa oidentifierade gäster ? Jag har inga problem med att okunniga, fega och anonyma personer skriver saker som saknar grund och fakta i forum som detta, vi har ju yttrandefrihet som skall värnas, men att du som VD för denna sajt skriver ETT enda inlägg och det är att ifrågasätta när någon skriver ett positivt inlägg om Maze Media har jag ingen förståelse för. Johan Bollman VD , Maze Media 021-338 05 41

• Profilbild för skrev 12 år, 11 månader sedan:

Det tråkiga med såna ”mediebyråer” som er Bollman är att ni inte gör något för kunder förutom att skicka en faktura och fika emellan fakturautskicken. Men business är väl business antar jag. /Gäst som utnyttjar yttrandefriheten.

• Profilbild för skrev 12 år, 6 månader sedan:

Maze Media är väl inte en seriös mediebyrå. Det är precis som du skriver. De skickar fakturor till sina stackars kunder utan att ha gett dem något råd. Hur skall de vägleda kunden när de själva är vilse i sin egen labyrint?

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 12 år, 5 månader sedan:

Du skriver att Brinklandia är seriös, skulle nog vilja påstå att dom är värre än Maze media Mitt företag fick besked om att dom hade rabatter hos Eniro, det visade sej vara helt fel, Dom är inte intresserade av att göra något bra för kunden, utan bara att tjäna pengar för egen vinning.