Svenska Branschmagasinet – tips, intervju, annons!!! (66 inlägg)

• Profilbild för Anna.N.Person Anna.N.Person skrev 12 år, 5 månader sedan:

Hej Jag blev uppringd av ”Anna” på ”Svenska Branschmagasinet” (från dolt nummer) som berättade att ”någon” hade tipsat dem om att jag och mitt företag (egen företagare) vore en intressanta. Därför ville nu ”Anna” göra en intervju med mig, och då gärna hos mig. Av olika anledningar var jag smickrad och intresserad. Hon fick bara reda på min adress och ska om några dagar göra ett besök med en intervju. Efter lite koll här på forumet har jag nu förstått vad det är företag… Det verkar vara samma grundare som ”Marantana AB”, ”levlangre.se” och ”Näringslivsrespons” LÄNKAR: ”Stoppa telefonförsäljarna” http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=396683

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 12 år, 5 månader sedan:

Jag skulle nog undvikit att ens ta emot dom när dom kommer. Säg att du inte längre är intresserad av någon intervju eller samarbete med dom. Hänvisa dom hit ;)

• Profilbild för Anna.N.Person Anna.N.Person skrev 12 år, 5 månader sedan:

Mer om deras bluff finns här: http://www.svenska-branschmagasinet.se/

• Profilbild för Tez-cat Tez-cat skrev 12 år, 4 månader sedan:

Är ”Företagsrespons” samma skrot och korn? De ringde hit av samma anledning och när jag frågade rätt ut om det var så att man var tvungen att köpa annonsplats så slingrade han sig först. Jag frågade igen, och då sa han ”Det klart att vi prioriterar de som köper annonsplats, det är ju via annonserna som vi tjänar pengar”. Jag förklarade att det inte var aktuellt för oss att köpa annons i deras tidning och fick då svaret att ”Jaha, om du har den inställningen så är det klart att vi inte är så intresserade av att skriva om ert företag heller”. Jag kanske drog förhastade slutsatser, men det är helt ok isåfall. Vi hade aldrig köpt annonsplats där, och vi klarar oss bra utan att vara med i ett reportage också.

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 12 år, 4 månader sedan:

Svenska Branschmagasinet är duktiga. En tidning som faktiskt rensar upp i detta ”träsk”. Kolla alla stora varumärken som är med i tidningen och på hemsidan. Snygga reportage! Alla företag verkar det varnas för på denna sida, både stora och små…alltid är det ju någon som är missnöjd med något…och skojare konkurenter till varandra kan skriva vadsomhelst????tvivelaktigt…

Svar till ovanstående: Det är väl bara bra att någon talar om att dom är missnöjda med en vara/tjänst? Du som jobbar på Svenska Branschmagasinet förstår jag om du klagar, i och med att din möjliga provision kanske sjunker en aning, men det du förlorar sparar någon annan. Simple as that

I sämre tider tar de oseriösa företagen till fula knep… Svenska Branschmagasinet har tappat rejält det sista året: http://www.allabolag.se/5566696794

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 11 år, 2 månader sedan:

Jag är egenföretagare och blev uppringd av FöretagsRespons som hävdade att dom är en tidning som är intresserade av att intervjua mig om min bransch och om mitt företag. Jag förklarade först att jag inte har möjlighet, men efter ett tag bestämdes ändå att deras journalist skulle komma förbi under någon timme. Efter någon timmes konstig intervju (som han ville att jag skulle bestämma innehållet i) så visade han mig att jag kunde köpa en annons som kopplades till samma ”artikel”. Mycket ohederligt, och det framgick inte alls vid första kontakten att det var annonser det handlade om. Mitt fasta tips: Bojkotta FöretagsRespons och ägaren Apeiron Förlags AB!!! Lägg tid och pengar på något bättre. Jag har dessutom aldrig sett deras tidning så man kan undra hur deras upplaga är. Yngve

• Profilbild för DavidL DavidL skrev 11 år, 2 månader sedan:

Ja, Företagsrespons (eller Företags Respons kanske dom kallar sig) är en tidning man ska akta sig för. Dom drivs av Apeiron Förlags AB i Göteborg/Frölunda och utger sig för att vara en fri obunden tidning som vill göra ett reportag om ditt företag. Det låter ju trevligt, men väl på plats visar det sig att du får bestämma innehållet i artikeln helt själv och dessutom lägga till en annons för minst 7000 kr (3×1 cm, större kostar ännu mer). Man är ju bedragen och vilseledd från början, därför ska man inte tacka ja till något då dom ringer. Om man tar en titt i en av deras tidningar (vilket kan bli svårt för dom har knappt någon upplaga) så ser man att deras grafiker är urusla. Bojkotta Företagsrespons och Näringslivs spegeln!!

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 11 år, 1 månad sedan:

Vad gäller annonsering och reportage i Företagsrespons respektive Näringslivsspegeln obs ej att förväxla med lurendrejaren nrespons eller Näringslivsrespons. Varje normalbegåvad människa borde 2010 begripa att samtliga medier arbetar på samma sätt, till och med lokaltidningen propsar på annonser för att få bättre respons på reportage och eller artikel- eller hur? Alla borde också begripa att INGA annonser skulle synas i NÅGOT media överhuvudtaget om säljarna ringde och sa: Hej- jag vill sälja annonser, när får jag komma ? Skärpning. Näringslivsspegeln resp. Företagsrespons låter heller inte någon bestämma själv vad artikeln ska innehålla, däremot vill naturligtvis båda medierna att den som går med i reportagen ska få ut maximalt med sitt budskap om antingen sina produkter eller tjänster, konstigare än så är det inte. I denna bransch förekommer många skojare, men oavsett vilket medie det gäller så fungerar det på samma sätt. De kunder som prioriteras i första hand är betalande kunder, precis som företagen som blir besökta vill ha betalt för sina produkter och tjänster – as simple as that. Sen är det självklart att företag inte kan finnas med överallt, och när man beslutar sig för att annonsera överhuvudtaget ska man naturligtvis ta reda på att mediet man annonserar i är ett kontrollerat medie. Kontrollerade medier får heller inte av pressetiska skäl skriva kontaktuppgifter till ett företag i en artikeltext för då räknas genast artikeln som en annons- DÄRFÖR måste man följa upp artikeln med någon form av kontaktruta, med logotype, hemsida eller andra kontaktuppgifter. Då kan man av pressetiska skäl plötsligt skriva kontaktuppgifter i själva artikeln. Tänk efter före. Vilket företag skulle alls annonsera om någon ringde och sa just följande: Hej, jag vill sälja annonser, kan jag komma på torsdag klockan elva? Nä- just det. Tänk på hela konceptet och ta reda på fakta innan ni hasplar ur er precis vad som helst, det är dessutom straffbart med förtal.

Yngve, bara för att DU aldrig sett deras tidning innebär det inte att den inte finns. Företagsrespons och Näringslivsspegeln är RS-kontrollerade tidningar vilket innebär att dom jobbar, sköter sig och gör det dom ska. Det innebär också att du kan se exakt vad deras upplaga är. Tror du dessutom att medier i Sverige överhuvudtaget skulle ha några annonsörer om någon ringde och sa- Hej jag vill sälja annonser, kan jag komma i morgon? Upplagan är 9400 per utgivning enligt RS / sex nummer / år Och bevisligen finns nöjda kunder eftersom de återkommer i nummer efter nummer. Ditt fasta tips är nära nog förtal . Ta reda på fakta. Det är skrämmande att du som egenföretagare inte inser din egen skyldighet att ta reda på fakta innan du uppmanar till bojkott, du är på väldigt tunn is minst sagt. Du kan exempelvis ringa till JB Transport som varit med flera ggr, ett företag med anor från 1937 som uttalade sig om att Företagsrespons gjort den bästa artikeln de någonsin varit med i. Det finns många i tidningen som återkommer så sätt igång och ta reda på fakta som sagt !

Hur stor upplaga har Företagsrespons respektive Näringslivsspegeln? Hur distribueras de? Vart distribueras de? Om en välkänd tidning med stor upplaga ringde och sa att de ville sälja annonser hade mitt företag självklart övervägt att annonsera. Hade de däremot försökt sälja in annonsen under förespegling att det var en intervju/artikel om mitt företag det handlade om hade jag kastat ut dem med huvudet före. As simple as that.

Gå in och titta på RS vet ja- Vare sig FR eller NS gör någon hemlighet av vare sig upplaga eller något annat. Så du menar att välkända tidningar är de enda medier som ska få existera? Då kan vi ju ta och utesluta alla småföretagare också och bara låta de stora drakarna existera? Ditt resonemang är oerhört märkligt. De distribueras med posten till företag med 5 anställda eller fler i städer, till företag med 3 anställda eller fler på landsbygden. Det står på hemsidan, sådana uppgifter. Senaste RS-kontrollerade upplagan för NS var 9400. NS finns i tre olika editioner. NS syd NS väst samt NS mellanSverige ALLT finns tillgängligt på nätet och under kontrollerade organ As simple as that

Ett medie som är oseriöst existerar inte i denna högt brusande bransch av olika medier i hela sexton år om de inte har förtroende från ständigt återkommande kunder- lika lite som att oseriösa företag för övrigt gör det.

Så du menar att välkända tidningar är de enda medier som ska få existera? Jag menar inget annat än att en aktör som säljer in annonser under förespegling att det är en intervju för en artikel inte är välkommen till mitt företag. Det var som ett svar på det här: ”Alla borde också begripa att INGA annonser skulle synas i NÅGOT media överhuvudtaget om säljarna ringde och sa: Hej- jag vill sälja annonser, när får jag komma ?” Alla begriper, eller borde begripa, att om man är ett medie värt att synas i så fungerar det alldeles utmärkt att sälja annonser genom att ringa och tala om sitt ärliga uppsåt. Därför undrar man förstås varför Näringslivs Respons o dess gelikar anser att det inte går att sälja annonser på ärligt sätt?