Varning för ENIRO (9 inlägg)

• Profilbild för skrev 15 Ã¥r, 3 mÃ¥nader sedan:

Detta hände i början av Ã¥ret förra Ã¥ret men jag vill ändÃ¥ varna för detta gigantiska blufföretag! Det började när en liten ”present” lÃ¥g och väntade i vÃ¥r box. ”Inkassokrav” fodringsägare ENIRO…??!! För att göra en lÃ¥ng historia kort…. Eniro ringde upp oss i somras (4:e juni)och erbjöd deras div tjänster. NÃ¥got som tyvärr inte var lockade.. I juli dök en faktura upp pÃ¥ ”ex” antal tusen… Vilket jag självklart ställde stor förfrÃ¥gan till, via email. FrÃ¥ga (JAG): – Fick i dag en bekräftele frÃ¥n er pÃ¥ ”xx”:- ex moms. Vad är det? Svar (Eniro): – ”Det är era uppgifter i eniros produkter. Din Del, Gula Sidorna och http://www.gulasidorna.se samt http://www.eniro.se” FrÃ¥ga: (JAG): – Ja, Men när kom vi överens om denna summa? Svar (Eniro) ??????? inget…. Svar: (Eniro) via INKASSO? PAY DAY, punk!!! Skall väl dock nämna att lite senare kom ett nytt säljbrev per mail frÃ¥n ENIRO!! NÃ¥gon som har samma eller liknande erfarenhet av detta ”fina” ”hederliga” och seriösa företag??? Eller kanske det är bara är JAG som är drabbad? Mvh Mathias

• Profilbild för JanneB111 JanneB111 skrev 15 Ã¥r, 3 mÃ¥nader sedan:

Tycker att detta företag är oseriöst också för att de vill att man ska betala både för papper och internet. Och inte bara på gulasidorna utan de har ju också hittat på att man ska betala för emfas både på papper och internet. OCH sen är det DIN DEL OCKSÅ???? Det är väl dags och starta Min Del, Fula Sidorna och Rännfis också? Snacka om oseriöst. De skapar likadana produkter och prackar på alla företagare att köpa deras annonser. Aldrig mer eniro. / Jan

• Profilbild för skrev 15 Ã¥r, 3 mÃ¥nader sedan:

Är det ingen annan som råkat ut för liknande?

• Profilbild för skrev 15 Ã¥r, 2 mÃ¥nader sedan:

Jag har ocksÃ¥ blivit lurad av Eniro !! Jag har ett hotell, och dÃ¥ jag var intresserad av dem fick jag en faktura istället för en offert!! Jag bad aldrig om att fÃ¥ en faktura!! När jag försökte förklara det för dem, struntade de fullständigt i mig. Kan ni tänka er det. DE BLIR SURA FÖR ATT JAG VILLE MAKULERA NÃ…T JAG ALDRIG HADE BESTÄLLT. Det slutade med att de skickade vidare ärendet till inkasso osv…sedan betalade jag !! aldrig mer eniro… de borde bli listade pÃ¥ Svensk Handel och deras varningslista !

Samma sak hände mig nu. Jag hade tillsammans med en annan tjej ett hund & kattpensionat,som stängdes i oktober -05. I augusti blev vi uppringda av eniro dÃ¥ de frÃ¥gade om vi ville fortsätta finnas i telefonkatalogen. Vi tackade nej eftersom vi skulle stänga och därpÃ¥ fick vi en faktura som vi inte betalade in (dÃ¥ vi redan tackat nej och trodde vi kunde bortse frÃ¥n fakturan). Idag fick vi inkassokrav och vi har nu vart i kontakt med bÃ¥de eniro och inkasso. eniro säger att de inte kan göra ngt Ã¥t saken och attde inte har uppgifter om att vi har tackat nej, vidare säger de att de har skickat bekräftelse pÃ¥ det hela samt pÃ¥minnelse som vi inte har fÃ¥tt. Nu ska vi skriva en bestridan om detta… Suck, sÃ¥ irriterande- vi VET ju att vi tackat nej!! Skönt att det är fler som har varit med om det iaf. Är det ngn som försökt bestrida? Hur gick det?

HÃ¥ller helt och fullt med dig Jan. Jag jobbar inom denna bransch och tyvärr är det väl som sÃ¥ att de flesta företagen mer eller mindre känner sig tvingade att vara med i Eniro,Gula Sidorna,Emfas,Din Del osv. Enda anledningen till detta tror jag beror pÃ¥ att Eniro naturligtvis är det största och mest kända märket som finns i Sverige idag. Jag är en av mÃ¥nga som hÃ¥ller med de företag som blivit lurade att detta är en svart marknad och det finns otroligt mÃ¥nga oseriösa företag som blÃ¥ser kunder pÃ¥ otroliga summor pengar och utnyttjar företagens situation, ”du MÃ…STE finnas med,störst och bäst osv…” Det jag rekommenderar samtliga företag jag samtalar med är att med jämna mellanrum gÃ¥r in pÃ¥ http://www.svenskhandel.se och skriva ut den varningslista dom har där för man ser med jämna mellanrum nya företag som dyker upp där. Jag tycker som sÃ¥ att om man bedriver ett företagsregister eller telefonkatalog om man nu väljer att uttrycka det sÃ¥, bör man se till att hÃ¥lla en stor service nivÃ¥ till de kunder man har och om man som t,ex Eniro nu har bÃ¥de register pÃ¥ webben samt i pappersform lÃ¥ta kunden finnas med i bÃ¥de registret pÃ¥ webben samt pappers delen men kanske dÃ¥ bara behöva betala för en av de bÃ¥da registren. Jag har jobbat inom denna bransch nu i snart fyra Ã¥r och ser och hör varje dag mÃ¥nga företag som blivit blÃ¥sta av olika lurendrejare. Mitt tips till er är: Om ni har bestämt er för att finnas med i pappersform sÃ¥ satsa pÃ¥ Gula sidorna,det är den enda papperskatalog ni behöver finnas med i om ni dÃ¥ inte väljer att satsa pÃ¥ nÃ¥gon av era branschkataloger dÃ¥ naturligtvis. Vad det gäller internet sÃ¥ leta upp ett företag som tillhandahÃ¥ller sÃ¥ mycket som möjligt till en sÃ¥ lÃ¥g kostnad som möjligt, lÃ¥t er inte luras av att alla är bäst störst osv utan när en säljare ringer ta er verkligen tiden att lyssna och lÃ¥ta säljaren bevisa för DIG varför du skall ansluta dig. MÃ¥nga företagare upplever jag otroligt stressade och det gör att man antingen tackar ja till nÃ¥got man inte riktigt vet vad det är eller sÃ¥ skäller man ut säljaren efter noter. Jag förstÃ¥r definitivt varför företagaren blir upprörd över att man ringer men tänk pÃ¥ att de företag som idag är seriösa stÃ¥r kanske inte bara för ett företagsregister utan även för att ge företaget möjligheten att nÃ¥ ut till kunder som faktiskt letar efter era tjänster men som inte vet att ni finns… Ha en underbar start pÃ¥ Ã¥ret och lycka till!! Mvh Morgan

• Profilbild för skrev 15 Ã¥r, 1 mÃ¥nad sedan:

Eniro, Gula sidorna är inte mer seriösa bara för att de ä stora. Personligen tycker jag att de har en hel del oseriösitet i sina metoder. Men sådan är branschen. Man får heller inte glömma bort att det finns en hel del oseriösa kunder, som vill anklaga aktörer inom dessa branscher, både små som stora aktörer, men att då eniro som är så stora lätt kommer undan pga, sitt varumärke. Jag hoppas att de får mer konkurrens av ex. lokaldelen.se och 121.nu, som kan ha goda chanser. Bertil Jansson, Umeå

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 15 Ã¥r, 1 mÃ¥nad sedan:

121.nu verkar inte direkt vara seriösa själva: http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=16124

• Profilbild för tapparn tapparn skrev 6 Ã¥r, 5 mÃ¥nader sedan:

Har stora problem med Eniros fulsälj.
    Får ett brev med negativ avtalsbindning avsäger denna kommer sedan en faktura avsäger denna på telefon får yterliggare en faktura samma visa ringer åter upp säljaren som skyller på den mänskliga faktorn.
    Har nu fått både påminnelse och inkassokrav pust och stön.
    Har anmält Eniro till varningslistan.
    Hans