Varning för ENIRO (9 inlägg)

• Profilbild för skrev 15 år, 3 månader sedan:

Detta hände i början av året förra året men jag vill ändå varna för detta gigantiska blufföretag! Det började när en liten ”present” låg och väntade i vår box. ”Inkassokrav” fodringsägare ENIRO…??!! För att göra en lång historia kort…. Eniro ringde upp oss i somras (4:e juni)och erbjöd deras div tjänster. Något som tyvärr inte var lockade.. I juli dök en faktura upp på ”ex” antal tusen… Vilket jag självklart ställde stor förfrågan till, via email. Fråga (JAG): – Fick i dag en bekräftele från er på ”xx”:- ex moms. Vad är det? Svar (Eniro): – ”Det är era uppgifter i eniros produkter. Din Del, Gula Sidorna och http://www.gulasidorna.se samt http://www.eniro.se” Fråga: (JAG): – Ja, Men när kom vi överens om denna summa? Svar (Eniro) ??????? inget…. Svar: (Eniro) via INKASSO? PAY DAY, punk!!! Skall väl dock nämna att lite senare kom ett nytt säljbrev per mail från ENIRO!! Någon som har samma eller liknande erfarenhet av detta ”fina” ”hederliga” och seriösa företag??? Eller kanske det är bara är JAG som är drabbad? Mvh Mathias

• Profilbild för JanneB111 JanneB111 skrev 15 år, 3 månader sedan:

Tycker att detta företag är oseriöst också för att de vill att man ska betala både för papper och internet. Och inte bara på gulasidorna utan de har ju också hittat på att man ska betala för emfas både på papper och internet. OCH sen är det DIN DEL OCKSÅ???? Det är väl dags och starta Min Del, Fula Sidorna och Rännfis också? Snacka om oseriöst. De skapar likadana produkter och prackar på alla företagare att köpa deras annonser. Aldrig mer eniro. / Jan

• Profilbild för skrev 15 år, 3 månader sedan:

Är det ingen annan som råkat ut för liknande?

• Profilbild för skrev 15 år, 2 månader sedan:

Jag har också blivit lurad av Eniro !! Jag har ett hotell, och då jag var intresserad av dem fick jag en faktura istället för en offert!! Jag bad aldrig om att få en faktura!! När jag försökte förklara det för dem, struntade de fullständigt i mig. Kan ni tänka er det. DE BLIR SURA FÖR ATT JAG VILLE MAKULERA NÅT JAG ALDRIG HADE BESTÄLLT. Det slutade med att de skickade vidare ärendet till inkasso osv…sedan betalade jag !! aldrig mer eniro… de borde bli listade på Svensk Handel och deras varningslista !

Samma sak hände mig nu. Jag hade tillsammans med en annan tjej ett hund & kattpensionat,som stängdes i oktober -05. I augusti blev vi uppringda av eniro då de frågade om vi ville fortsätta finnas i telefonkatalogen. Vi tackade nej eftersom vi skulle stänga och därpå fick vi en faktura som vi inte betalade in (då vi redan tackat nej och trodde vi kunde bortse från fakturan). Idag fick vi inkassokrav och vi har nu vart i kontakt med både eniro och inkasso. eniro säger att de inte kan göra ngt åt saken och attde inte har uppgifter om att vi har tackat nej, vidare säger de att de har skickat bekräftelse på det hela samt påminnelse som vi inte har fått. Nu ska vi skriva en bestridan om detta… Suck, så irriterande- vi VET ju att vi tackat nej!! Skönt att det är fler som har varit med om det iaf. Är det ngn som försökt bestrida? Hur gick det?

Håller helt och fullt med dig Jan. Jag jobbar inom denna bransch och tyvärr är det väl som så att de flesta företagen mer eller mindre känner sig tvingade att vara med i Eniro,Gula Sidorna,Emfas,Din Del osv. Enda anledningen till detta tror jag beror på att Eniro naturligtvis är det största och mest kända märket som finns i Sverige idag. Jag är en av många som håller med de företag som blivit lurade att detta är en svart marknad och det finns otroligt många oseriösa företag som blåser kunder på otroliga summor pengar och utnyttjar företagens situation, ”du MÅSTE finnas med,störst och bäst osv…” Det jag rekommenderar samtliga företag jag samtalar med är att med jämna mellanrum går in på http://www.svenskhandel.se och skriva ut den varningslista dom har där för man ser med jämna mellanrum nya företag som dyker upp där. Jag tycker som så att om man bedriver ett företagsregister eller telefonkatalog om man nu väljer att uttrycka det så, bör man se till att hålla en stor service nivå till de kunder man har och om man som t,ex Eniro nu har både register på webben samt i pappersform låta kunden finnas med i både registret på webben samt pappers delen men kanske då bara behöva betala för en av de båda registren. Jag har jobbat inom denna bransch nu i snart fyra år och ser och hör varje dag många företag som blivit blåsta av olika lurendrejare. Mitt tips till er är: Om ni har bestämt er för att finnas med i pappersform så satsa på Gula sidorna,det är den enda papperskatalog ni behöver finnas med i om ni då inte väljer att satsa på någon av era branschkataloger då naturligtvis. Vad det gäller internet så leta upp ett företag som tillhandahåller så mycket som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, låt er inte luras av att alla är bäst störst osv utan när en säljare ringer ta er verkligen tiden att lyssna och låta säljaren bevisa för DIG varför du skall ansluta dig. Många företagare upplever jag otroligt stressade och det gör att man antingen tackar ja till något man inte riktigt vet vad det är eller så skäller man ut säljaren efter noter. Jag förstår definitivt varför företagaren blir upprörd över att man ringer men tänk på att de företag som idag är seriösa står kanske inte bara för ett företagsregister utan även för att ge företaget möjligheten att nå ut till kunder som faktiskt letar efter era tjänster men som inte vet att ni finns… Ha en underbar start på året och lycka till!! Mvh Morgan

• Profilbild för skrev 15 år, 1 månad sedan:

Eniro, Gula sidorna är inte mer seriösa bara för att de ä stora. Personligen tycker jag att de har en hel del oseriösitet i sina metoder. Men sådan är branschen. Man får heller inte glömma bort att det finns en hel del oseriösa kunder, som vill anklaga aktörer inom dessa branscher, både små som stora aktörer, men att då eniro som är så stora lätt kommer undan pga, sitt varumärke. Jag hoppas att de får mer konkurrens av ex. lokaldelen.se och 121.nu, som kan ha goda chanser. Bertil Jansson, Umeå

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 15 år, 1 månad sedan:

121.nu verkar inte direkt vara seriösa själva: http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=16124

• Profilbild för tapparn tapparn skrev 6 år, 5 månader sedan:

Har stora problem med Eniros fulsälj.
    Får ett brev med negativ avtalsbindning avsäger denna kommer sedan en faktura avsäger denna på telefon får yterliggare en faktura samma visa ringer åter upp säljaren som skyller på den mänskliga faktorn.
    Har nu fått både påminnelse och inkassokrav pust och stön.
    Har anmält Eniro till varningslistan.
    Hans