Varning för Ventelo (354 inlägg)

• Profilbild för skrev 11 år, 7 månader sedan:

Ventelo är ett enda stort bedrägeri löngner och noncalans. jag har just nu idag blivit utpressad att betala 1000kr pga att dom inte stoppat mina räkningar så det va på väg till kronafogden. Vad eller vämm som sager vad om ventelo så är det ett stort skitföretag som syslar med bedrägeri GÅ INTE MED I DETTA. från en som har suttigt dagar i tele köer för att senare bli bort kopplad!!och skickat ett20tal mail utan efekt eller attt någon har tagit mig på allvar!!

• Profilbild för skrev 11 år, 7 månader sedan:

du gäst som förespråkar ventelo. Just det där ge ingår i ventelos polecy.för det går inte att få tag i den man söker eller det man söker dom har satt det i system att få folk att ge upp. För det fins ingen annan utväg om man inte orkar med anmälan jag har skälv gett upp efter 1.5år med meilander och väntan i telefonköer och jag har inte pratat med samma person 2ggr och jag vågar nog påstå att alla på ventelos kundtjänst är bedragare.

• Profilbild för skrev 11 år, 6 månader sedan:

Inget snack om att Ventelo inte har rent mjöl i sin påse. Blev som så många andra lurade av en säljare som inte berättade att man inom 12 månader var tvungen att betala en uppsägningsavgift på 600 spänn. Jag visste att jag skulle flytta och säga upp telefonen så i juni i år fick jag en faktura på just 600 spänn. Förbannad blev jag givetvis men orkade intekrångla så jag betalade 600 och hoppades bli av med skiten för att förhoppningsvis adrig ha något med dessa att göra igen. Men tji fick jag. I december, dvs ett halvår senare, kom en ny faktura till min gamla adress, som jag bara genom en massa jävla flyt fick tag på (detta var då första påminnelsen). Denna innehöll ett nytt brev med förklaring om uppsägningsavgift på 600 kr eftersom jag sagt upp mitt abonnemang inom 12 månader. Igen alltså! Självklart tänkte jag inte gå med på detta en gång till (rena rama bluffakturan) så jag försökte kontaka Ventelo för att reda ut detta. Något som visade sig vara helt omöjligt. Varken i telefon eller på mail gick det att få tag i dem, och idag fick jag tag på en ny faktura med inkassokrav (över 800 spänn, återigen till min gamla adress). Rena maffiafasonerna. Inte en chans att jag tänker stödja den här moderna formen av beskyddarverksamhet (betala så händer inget typ). Kan ju påpeka att jag inte hade några som helst problem med Ventelo så länge jag var kund. Det var efteråt som alla problem började. Nu ska jag ta kontakt med konsumentverket och förhoppningsvis få iväg en polisanmälan mot skitföretaget.

• Profilbild för Blatand Blatand skrev 11 år, 6 månader sedan:

Jag fick ett telefonsamtal igår (20080131, runt kl.17:45) från Ventelo, där en tjej började med att fråga om jag nyss startat ett företag och sade sedan att hon ville erbjuda mig billigare telefontaxa. Jag berättade då att detta, mitt hemnummer är nixat och att jag inte önskar prata med någon försäljare. Hon sa då att hon inte säljer något utan bara erbjuder mig billigare prislista med ett företagsabonnemang. Jag sa att detta nummer är mitt privata nummer och att det inte används i företaget. Då sa hon att det spelar ingen roll, jag får det ändå billigare. Jag sa då att jag är mitt i matlagningen och att om hon vill informara om något erbjudande så får hon skicka det istället. Då tackade hon för sig och vi la på. När jag sekunden senare öppnade dagens post, låg där ett brev från just Ventelo. Jag blev mäkta förvånad när jag läste: ”Tack för att ni har valt Ventelo”, ”Ert abonnemang kommer att kopplas in enligt datum nedan”, ”Inkopplingsdatum: 20080124″. Jag har aldrig tidigare hört talas om Ventelo och jag har inte ingått ett avtal med dem. Så idag ringde jag upp Tele2, som jag har haft som operatör i flera år, de sa att jag bör ringa Ventelo och be dem ta fram ”avtalet” och öppna upp mitt nummer så att Tele2 kan ta tillbaka abonnemanget. Jag gjorde så och Ventelo kunde inte hitta något avtal, de sa att numret är öppet för Tele2 och att de skulle ringa upp mig när de funnit avtalet. När jag nu har bett Tele2 att ansluta mitt nummer till Tele2 igen kommer jag att få vänta 14 dagar på att allt är klart, dessutom skriva nya autogirohandlingar och sända in. Och så måste jag säg detta till alla ”nöjda” Ventelo-kunder och alla ”nöjda” Ventelo-säljare: Varför sökte ni er till detta forum??? Ni borde ju nöja er med att logga in på Ventelos hemsida. Det första som kommer upp om man söker efter Ventelo på Google är just deras hemsida, nummer två är denna underbara hjälpsajt, för oss som undrar vad detta företag EGENTLIGEN håller på med. FETVARNING för Ventelo!

Jaha, här känner jag igen mig, fast vi har Tele2, så det var deras företagare som Ventelo tog hand om! Försäljaren yrade något om att det nu var nya rabattbestämmelser el dyl för företag. Fick samtalet i mitten november 07, nu 1 feb 08, två och en halv månad senare, kom bekräftelsen!!! Som jag inte ville ha, de fick ta om inspelningen två gånger när jag opponerade mig mot ordet ”beställning” – sedan slarvade de över det så att jag inte hörde det! Jag hade uttryckligen sagt att jag inte beställde något abonnemang per telefon, men just den delen av samtalet spelas ju aldrig in, undrar varför. Dessvärre har vi enskild firma, så nu sitter vi där, som det verkar. Har skrivit till Ventelos kundombudsman (!), får väl svar vilket år som helst! För övrigt undrar jag om de kan redigera ljudfilerna så att ”beställning” kommer med i slutresultatet. Blir intressant att se hur det slutar.

Lustigt nog har jag en fullständigt identiskt erfarenhet med Ventelo som den gäst 29/1-08 kl 17:40. Jag var riktigt förbannad på ventelo, och samtidigt rädd för betalningsanmärkningar när det på påminnelserna stod att ventelo hotar med att ge ärendet till kronofogden. Anledningen till att den andra fakturan inte betalats i tid var för att jag inte kom fram till till kundtjänst och inte fick svar på otalet mail jag skickade. Det slutade (hoppas jag) iallafall med att jag betalade allt för att slippa ha med ventelo att göra. Dock, all frustration och vanmakt jag känt i fallet är nästintill bortblåst efter alla hinkar med skit som kastats på ventelo i det här forumet. All cred till MrDouglas som startade det här. Och lite cred till den ventelopersonal som uppenbarligen utgett sig för att vara kunder och skrivit inlägg om vilken superb operatör ventelo är. Smart drag :)

• Profilbild för RaData RaData skrev 11 år, 6 månader sedan:

Fick idag ett brev från Ventelo där det stod att jag beställt ett ungdomsabonnemang hos dem. Jävligt skumt tyckte jag eftersom jag aldrig pratat med någon från ventelo och aldrig hört talas om ventelo heller. Men efter ett tag kom jag på att min flickvän förra veckan berättade att blivit väckt utav att en kille som hette Patrik hade ringt från ”Telia” och berättat att vi missat att få en massa ungdomsrabatter på vårat Teliaabbonemang. Därefter började han ställa massa frågor om MIG, vad jag hade för personnummer, telefonnummer och adress osv. Hela tiden var det han som frågade, ex: ”Är det här hans adress?” varpå han läste upp den, min flickvän som var nyvaken svarade självklart ja på de olika frågorna förutom då hon inte visste mina 4 sista siffror i personnummret var. Före han började ställa alla frågor ska denna Patrik ha kläckt ur sig att ”just ja, jag spelar in nu så du vet.” Min flickvän hade sen tackat ja till de här ”ungdomsrabatterna” eftersom hon trodde Patrik ringde från Telia. Nu en vecka senare fick jag då brevet från Ventelo att jag beställt abonnemang. Fly förbannad blev jag självklart och ringde upp Ventelos kundservice, efter ca 40 minuter i telefonkö får jag prata med någon tjej. Jag förklarar att jag inte tackat ja till något abonnemang och frågar hur i helvete de kan skriva över abonnemanget på Ventelo bara genom att prata med min flickvän och utan att få klartecken från mig. Min flickvän står varken skriven på min adress eller på mitt Telia abonnemang. Jag får svaret att de kan de inte utav tjejen i telefonen och hon berättar då också att det är denna Patrik som gjort fel som utgett sig ringa från Telia och att ha lagt beställningen i mitt namn utan att godkänna med mig. Jag ber dem då ta bort beställningen. Vilket tjejen i kundservice gör. Får sen svaret att beställningen är borttagen och att det nu inte ska var några problem och att jag kommer fortsätta ha Telia som operatör. Men man får väl se om det inte dimper ner räkningar ändå.

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 11 år, 6 månader sedan:

Jag antar att ni inte har kvar loggen från nummerpresentatören – om ni har en sådan? Det skulle vara intressant att få veta vilket telemarketingbolag denne ”Patrik” jobbade på…

• Profilbild för RaData RaData skrev 11 år, 6 månader sedan:

Nej tyvärr så har vi ingen nummerpresentatör. Men tjejen som jag pratade tidigare idag nämnde bara att den här Patrik skulle arbetat för ett inhyrt Telemarketing företag.

Ventelo ringde idag mig och meddelade att man ägdes utav Skanova och fått tillstånd att lägga över alla kunder på Lidingö till deras billigare abonnemang, och man behöll självklart Telia. Transcom, som är ett bilag inom kinnevik tror jag bestämt, har länge arbetat på exakt detta sätt. Provoice, samma sak, men oftare med kalsonger, vinägerkapslar, omega tre, optimal telecom. Det är inget som är specifikt för Ventelo, utan det handlar om att Ventelo och alla de andra köper in tjänster från dessa. De anställer sedan 50 17 åringar som skiter totalt i vad de säljer. Ingen lojalitet eller samhörighet med tjänsterna de säljer. De kan sälja 30 fulsälj på en kväll och tjäna massa pengar. Sen skiter de i vad som händer. Och efter 2 månader är de 50 säljarna utbytta. Och det hinner gå 6 månader innan hela vågen av fulsälj uppmärksammas av de som givit ut uppdraget. Ventelo har inget alternativ. Att växa på privatmarknaden kräver telemarketing, och det finns typ ett seriöst bolag som arbetar med detta och det är teleperformance. Men de är för dyra. Då tar de Xlent eller provoice, och då vet vi vad som händer.

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 11 år, 6 månader sedan:

Gäst, jag antar att inte heller du har nummerpresentatör?

Jopp det har jag men det var skyddat nummer. Vilket är skumt för det får man väl inte heller ha?

Ventelo som företag och de anställda är riktiga svin. Lurendrejeri från början till slut. De ljuger utan att tveka. Exempel: Blir uppringd av en grabb som sluddrar fram något om Bolagsverket och Telemummelmummel… Jag får en ”statlig” känsla, det verkar ok. Han försäkrar att inget kommer att hända innan jag fått ett brev hem med priser osv. Då har man dessutom två veckor på sig att svara. (Första rena lögnen!) Han påbörjar en inspelning. Vi kommer en bit in den då jag säger att; bara så det är helt klart så är det inget avtal jag talar in nu utan jag vill bara ha hem papper och priser så jag kan ta ställning hemma. Det innebar att jag ”förstört” inspelningen så idioten får ta om allt en gång till. (mitt avbrott avslöjade ju hans lögn och var oanvändbart) Inom två dagar skall jag ha ett brev hemma! (Andra rena lögnen!) Det har nu gått tre dagar, inget brev har kommit. Jag ringer och vill avbryta, men det är redan försent. Dagen efter samtalet har de tagit över mitt gamla abbonemang. Dåren på andra sidan luren försöker desperat få kvar mig som kund och kommer med erbjudanden. Han spelar upp inspelningen som gäller som muntligt avtal. Jag frågar om han har inspelningen som gjordes precis innan, men icke! Kostnaden för detta misstag (ett av mitt livs största) kommer att landa på 598:- för att jag avslutar abbonemanget/avtalet (som jag aldrig ingått). Plus att jag får en uppsägningskostnad från min tidigare teleoperatör eftersom jag brutit det avtalet också (utan att vilja det). Plus eventuella samtalskostnader eftersom det tar ca två veckor att byta tillbaka till den gamla operatören. (Kollade med Konsumentverket; man har ingen ångerrätt som företagare. Så glöm dom två veckorna som Ventelo ljuger om!) OM jag hade vetat detta, så hade det ju varit HELT underbart att ha spelat in HELA samtalet. Tydligt hör man då hur han ljuger om ångerrätten. Jag har bytt operatör ett flertal gånger, men aldrig har jag blivit så lurad. VARNING för VENTELO!!

Se det som så att under dessa ca 2v innan du kan får tillbaka din gamla operatör så kommer du säkert ha billigare telefoni. Men det är säkert av principskäl att ha något ”statligt”, som nämndes tidigare, som är avgörande. Även fast staten inte ens vill vara inblandad med Telia (Som jag gissar att du har). OK, du har inte fått priserna än men ska du ändå byta om du tjänar på att ha Ventelo..? Även om du blivi ”lurad” eller ej!? ..Och nej jag jobber inte som säljare för Ventelo.

Hörde aldrig sluddret om att samtalet kom från Ventelo. Här skulle jag naturligtvis slängt på luren men jag frågade om det var någon inom Telia och får det lögnaktiga svaret JA! Några veckor senare kommer en ”bekräftelse” på en beställning jag aldrig skrivit under. Fick dessbättre genast hjälp av Telia som ordnade tillbaka mitt abonnemang inom ett par veckor. Ändå dyker det upp en faktura på ett ”abonnemang” som Ventelo lurat till sej! En lögn som kan kosta mej nära 1700:- om jag inte klarar mej ur det här bedrägeriet. KOLLA ALLTID ORDENTLIGT VEM SOM RINGER! SVARA ALDRIG JA! Samtalen spelas in och kan lätt redigeras!