Varning för Ventelo (354 inlägg)

• Profilbild för skrev 10 år, 6 månader sedan:

Det fattar du väl att samtalen inte redigeras. lyssna på vad folk säger när de ringer har sålt ventelosföretagsabbonemang ”vi” säger ventelo 4ggr i ljudfilen på företagsregistreringar, Och 8 ggr till privatpersoner. ALLA registreringar ser ut så hos ventelo annars godkänns de ej.

Till fåntratten som svarat härovan säger jag VERITABELT SKITSNACK! HÖRDE ALDRIG EN ENDA GÅNG NAMNET VENTELO NÄMNAS! Försäljaren sa själv att samtalen spelas in. Enkelt för honom att redigera till företagets fördel. Sådant är vanligt hos många telefonförsäljare! Dessbättre gjorde jag själv en inspelning så jag vet vad jag talar om!

hmmm du verkar ju ha koll på läget, har du gjort en inspelning av registreringen så har du gjort ditt. jag VET att ventelo godkänner ljudfiler som är efter den mallen som dom själva utarbetat något annat godkänns ej och stoppas direkt. dina futtiga kronor är inte värt ”jobbet” helt enkelt ventelo näms FYRA ggr till företag och ÅTTA ggr till privatpersoner. och föressten så undanber jag mig personpåhopp tack.

Jag tycker det skulle vara lämpligt om personen i fråga som spelat in samtalet kunde lägga ut det här på cint.se, det kan du väl ordna om han skickar den Anders? Så kan vi alla få höra den djupa orättvisa du varit med om… Om det nu finns en ljudfil…..

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 10 år, 6 månader sedan:

Jag lägger gärna upp den – namn och personliga uppgifter kan jag ju maska över. mvh, Anders Nyman, Cint

• Profilbild för svenj1 svenj1 skrev 10 år, 5 månader sedan:

Undrar om Ventelo och XLNT samarbetar i fulsäljet, eller om Ventelo är ett offer i XLNT’s fulsälj. Ventelo har i alla fall sparkat XLNT, och klagomålen har i stort sett försvunnit. Rent praktiskt är det XLNT, 1 av flera bolag som står för hela fulsälj grejen. De andra säljbolagen verkar hålla sig till fakta. Därför misstänker jag att Ventelo är ett offer, på lik linje med de kunder som drabbats av XLNT

• Profilbild för skrev 10 år, 5 månader sedan:

Artiklar om Ventelo som försökte kräva pengar på ett obefintligt abonnemang. http://hd.se/skane/2008/02/24/krav-foer-obefintligt-abonnemang/ http://hd.se/skane/2008/02/24/vi-har-klantat-oss-otroligt/ http://hd.se/skane/2008/02/24/maanga-klagar-paa-ventelos/ http://hd.se/skane/2008/02/24/saa-haer-goer-man-foer-att-faa/

• Profilbild för LarsPson LarsPson skrev 10 år, 5 månader sedan:

Blev Ventelo kund via telefonförsäljning. Men det tog ett TAG innan jag fattade att företaget hette Ventelo och inte Telia, dvs säljaren uttalade namnet så slarvigt så det lät som Telia. Inga större problem med dem, förrutom att de inte har e-fakura, vilket är lite trist. Så tror det är många telefonförsäljare som behöver a) Lära sig uttala företagsnamn som Ventelo ordentligt b) Ha utrustning som gör att ljudet blir bra (utan en massa sprak och brus som också stör). Låter dock som Ventelos försäljare varit lite väl ivriga på att sälja med alla konstens knep. Trist.

Ventelo – igen läste artikeln här på Cint och tänkte nu göra lite klarhet i hur turerna runt Ventelo-Xlnt gått till. Om vi börjar med Ventelos val av återförsäljare: I listan över granskade bolag återfinns Sales Provider, Ventelo anställde efter krashen deras två ägare som kontaktpersoner för återförsäljarna Då är det väl inte så konstigt att dessa utnyttjar sina skumma kontakter i branchen. När de sedan ordnar ett kontrakt åt SalesPlanet så är detta inte så konstigt då SP(salesProvider… SalesPlanet…hmmm) förlåt säljPlanets ägare tidigare också var delägare i SallesProvider. När sen sen tidigare Sales Provider ägaren slutar som kontaktperson på Ventelo så tar de då in en ny person för jobbet, en Platschef från Xlnt Marketing och mycket god vän med numera häktade Bojan Vasic….. Fattar ni nu hur detta är sammankopplat

Fick precis ett samtal från Ventelo. Killen som jag pratade med utgav sig ringa angående möjligheten att få abonnemang till ungdomspris, han hävdade att jag idag betalade 130 i abonnemangsavgift (vilket jag inte gör) och att jag skulle betala 95 med ”ungdomsabbonnemanget”. När jag frågade om han ringde från min operatör sade han att det var ”samma nät”, men de hade hand om ungdomsabonnemanget. Jag fattade det som att min nuvarande operatör lagt ut sin ungdomsabonnemangstjänst på entreprenad eller dylikt. Han sade att de kunde fixa bytet till ”ungdomsabonnemanget” direkt, jag sade ”nja, vill helst ha information om vad det är för något först” då svarade han att ”men då gör vi så att du har två veckors ångertid, så kan du bara ringa om du skulle vilja ändra”, men det skulle jag inte göra bedyrade han, ”för enda skillnaden mellan ungdomsabonnemanget och ditt gamla är att det här är billigare”. Jag sade att jag fortfarande vill veta vad jag tackar ja till. Vet ni vad han gjorde? SLÄNGDE LUREN I ÖRAT PÅ MIG. Undrade vad detta var för ett oseriöst bolag så jag letade upp deras hemsida. Fann att det visst fanns skillnader, bland annat var det minuttaxa på de samtal jag nu ringer gratis. Vilken tur att jag inte tackade ja, nu när jag läst om hur omöjligt det är att få tag på deras kundtjänst. SW

Det är tydligen ingen större skillnad mellan Ventelo Företag och Ventelo Privat. Jag har blivit uppringd, jag vet inte hur många gånger – det är åtskilliga – av Ventelo Företag. Tyvärr fungerar ju inte NIX för företag. Numera svarar jag inte då jag känner igen uppringande nummmer. Första samtalet som jag svarade på bad jag dem skicka information via brev – det gick inte, -”vi säljer bara via telefon” Andra samtalet fick jag löfte om att få villkoren i ett brev, nu efter c:a 4 (fyra) veckor – inget brev. Tredje samtalet, avböjde, säljaren forsatte, avböjde -”jag är nöjd med min nuvarande leverantör”, säljaren fortsatte, -”Lyssnar du inte på vad jag säger!” – säljaren fortsatte. Jag gav upp – sa till säljaren att ”nu lyssnar inte jag heller” och la ifrån mig telefonluren i 20 minuter. När jag lyfte den igen var det äntlgen tyst. Efter tre till fyra obesvarade samtal från ett känt telefonnummer svarade jag av misstag. Samma påstridigheter – ”vill du inte ringa gratis” ???? gjordig mig tväriiiiiiilsk och med resultat att jag skällde ut säljaren. Han kopplade ner!!!!! Jag väntar med spänning på nästa samtal, för inte ger de väl upp sååå lätt ;-) . Dessutom är det ju så att ångerveckan gäller inte för företag – så man är verkligen ute ”på djupt vatten” om man accepter ett erbjudande på telefon. Christer

http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080317/NYHETER/353466872/1057

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 10 år, 5 månader sedan:

Skånska, 2008-03-17 Lurades att byta abonnemang För Maria kom abonnemangsbytet som en chock. – Jag hade precis kommit tillbaka till Telia efter att ha haft Tele 2 en tid. Jag blev lurad att byta igen, säger hon. Men Inside Sellers vd Robert Daging menar att hans säljare kört med öppna kort. http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080317/NYHETER/353466872/1057 Jag förklarade att jag inte var intresserad, eftersom jag precis bytt tillbaka. Men då sa han att jag kunde stanna hos Telia. Det här var något slags tilläggstjänst som jag kunde få ändå. Ventelo samarbetade med Telia, berättar Maria. Enligt Robert Daging bevisar dock bekräftelseinspelningen att allt gått rätt till – trots att metoden finns beskriven på många håll och att den första delen av samtalet inte finns inspelat.

• Profilbild för skrev 10 år, 4 månader sedan:

Gäst = Pontus, Göteborg Hej. Tänkte dela med mig av min erfarenhet av Ventelo som företag. Jag kom hem igår 28 mars 2008 till Göteborg, där jag delar lägenhet med flickvännen. Jag har varit iväg under veckan och arbetat på annn ort. Finner i tamburen ett brev som innehåller en bekräftelse från Ventelo, på nåt ungdomsabonnemang samt en prislista på kväll/helg. Samma som många andra blivit erbjudna och sägs ha tackat ja till. Jag frågar min flickvän, som precis som ni andra, talat med en säljare som sluddrat fram företagsnamnet, spelat in flera gånger, och uppgett att han kom från Telia när hon frågade. Dessutom har han förstås svarat ja på frågan ”är det här någonting vi redan har idag?”. Jag anar direkt oråd, och går in på nätet för att söka information om Ventelo, och blir ännu mer orolig när jag läser det som står i detta forum och på andra ställen på nätet. Jag blir dessutom arg och irriterad på min flikvän, för att jag blir så frustrerad, fastän hon egentligen blivit totallurad och inte kan göra mycket åt saken. Jag skriver ett email till kund@ventelo.se som lyder som följer; ——————————————- ”God afton. Har emottagit ett styck ”beställning” på posten från ert företag igår den 26 mars 2008, innehållande allmänna villkor och bekräftelse och välkomstbrev gällande ”Ungdomspaket” och ”Rabattpaket kväll och helg”. Detta efter att en av era så kallade säljare ringt upp min flickvän och lurat henne att säga ja på telefonen, där ni inte varit klara angående vart ni ringer ifrån, varför ni ringer, eller vad avtalet gäller. Jag är alltså totalt ointresserad av ert företag, ert erbjudande och er så kallade ”bekräftelse”. För det första har ni inte pratat med mig, Pontus, som är ensam ägare till avtalet på internet och ip-telefoni från ComHem. Den förmodade inspelning ni har på ett enligt er ”ingått avtal” är alltså INTE GÄLLANDE. För det andra UTÖVAR JAG DESSUTOM HÄRMED MIN ÅNGERRÄTT GÄLLANDE TELEFONFÖRSÄLJNING, SOM INNEBÄR ATT JAG HAR RÄTT ATT ÅNGRA AVTALET INOM 14 DAGAR EFTER EMOTTAGET INFORMATIONSMATERIAL. Eftersom jag emottog information om detta så kallade ”avtal” med posten den 26 mars 2008, och skickar detta meddelande till er den 28 mars 2008, anser jag mig med god marginal ha utövat min ångerrätt inom ångerfristen. Notera att det i informationen som Ventelo skickat ut per post står att läsa i allmänna villkor, paragraf 2.6.4, att ”… Kunden anses ha utövat sin ångerrätt den dag då Kunden avsände eller lämnade meddelande därom. Ventelo står för risken att meddelanden avsända inom ångerfristen inte når Ventelo förrän efter ångerfristens utgång.” Alltså anser jag mig ha utövat min ångerrätt sekunden jag får en bekräftelse på att mitt e-mail blivit avsänt, även om er Kundtjänst inte emottar eller läser detta email inom tidsfristen. Emotsäger ni er detta på något sätt, eller på något annat sätt anser er ha någon typ av rätt att utkräva avgifter, förväntar jag mig ett svar på detta email, eller ett telefonsamtal där ni framför era åsikter till mig, Pontus, personligen. Får jag inte ett svar på detta email, förutsätter jag att jag slipper fakturor, vidare utskick, eller telefonförsäljare som kontaktar mitt hushåll igen, och att ni accepterat och noterat texten i detta email utan invändningar.” ———————————- Kundservice är ju självklart inte öppet på telefonen förrän 10.00 morgonen därpå, vilket gör att jag och flickvännen sover orolig och är på dåligt humör en hel natt på grund av de här skojarna. Det ska tilläggas, att brevet med välkomsttexten, villkoren samt bekräftelsen, är daterade 2008.03.20, men mottogs av oss 2008.03.26. De har alltså väntat nästan en hel vecka med att skicka iväg ”bekräftelsen”. Jag antar att det har något att göra med det faktum att de skriver beställningsdatumet på brevet, inte utskicksdatumet, och vill på det sättet försöka pressa ur folk som inte har koll på sina rättigheter, en vecka ångerrätt. NOTERA ATT ÅNGERRÄTTEN GÄLLER FRÅN DEN DAG FÖRETAGEN (VENTELO) TILLHANDAHÅLLIT LAGSTADGAD INFORMATION, alltså från den dag vi mottar brevet på posten. INTE från den dagen ni enligt dem sagt ja i telefonen. Nu är de dessutom så ”smarta” om man läser villkoren, att de inkluderat följande text; paragraf 2.6 Ångerrätt ”Kunden ångerrätt upphör om Kunden, efter att ångerfristen har börjat löpa, samtycker till att Tjänsten aktiveras eller, om Tjänsten redan är aktiverad och Kunden informerades om detta, börjar använda Tjänsten.” Det innebär alltså i praktiken, att om Ventelo vill vara riktigt fula, vilket de uppenbarligen varit mot fler än mig och flickvännen, så kan de alltså; 1. Hävda att du tackat ja och fått information på telefonen, och att de skickat brevet till dig det datum som står på brevet. 2. Skicka brevet en vecka för sent, vilket leder till att du öppnar det, enligt dem, en vecka in i din ångerfrist. Alltså måste du själv bevisa att du inte emottagit det förrän en vecka senare. 3. De aktiverar tjänsten inom 7 dagar från ångerfristens utgång, dvs en vecka innan tidsfristen går ut. Det står också i deras allmänna villkor. 4. Det leder till att du börjar använda deras abonnemang, kanske utan att ens veta om det, och på så sätt kan de hävda att du blivit informerad om att de kommer aktivera tjänsten, och att du använt den, och på så sätt tackat nej till ångerrätten tidigare än 14 dagar. Jag har glömt en del av min juridikutbildning, men jag är ganska säker på att ett företag i sina villkor inte har rätt att på något sätt avtal bort en privat konsuments rätt till 14 dagars ångertid. Får ni problem på det här sättet är ni välkomna att skicka mig ett email, så ska jag kolla upp det med jurister vidare. Jag hoppas det framgick vad jag ville komma till. De försöker alltså ta sig runt din ångerfrist på alla sätt som är möjliga. Nu har vi tur hemma, då vi använder IP-telefoni, och inte har någon telefon inkopplad i telefonjacket, så att försöka driva igenom att vi använt deras abonnemang och på så sätt tackat ja, skull vara väldigt svårt om inte omöjligt för dem. Idag 2008.03.28 ringde jag upp kundtjänst 10.00, och fick faktiskt svar av en Louise inom ett par minuter. Jag låg verkligen på luren prick 10.00. Samtalet finns inspelat på min mobiltelefon i .amr-format. Om någon vill höra det så går det bra, men jag vet inte hur man konverterar de filerna. Samtalet gick i stort sett ut på att jag var upprörd, men försökte tygla mina känslor en aning. Jag presenterade mig, och presenterade så som i mitt email, att de nummer ett, inte pratat med mig och därför är ett eventuellt avtal totalt ogiltigt i mitt namn, och nummer två, att jag härmed utnyttjar min ångerrätt om de dessutom ska vidhålla att ett avtal ingåtts. Louise visste nog precis vad det gällde, för hon fortsatte att svara käckt och muntert fastän jag knappast var värd det. Jag läste upp dagens datum och tid, och bekräftade en extra gång med henne att allting är bortplockat, att jag förväntar mig slippa en enda faktura från Ventelo, och att jag inte vill höra någonting annat från dem igen, förutom möjligen en bekräftelse på att de plockat bort allt ur sin dator. Hon svarade ”jaaaaa-då” väldigt glatt, och med det lade jag på luren. Nu återstår att se om det ändå dimper ner fler brev från Ventelo i mitt brevinkast. De gör bäst i att låta bli. Jag råder er alla som har kontakt med Ventelo, att notera alla tider och datum, spara ner email som ni skickar och tar emot, gärna på två olika ställen, prata med konpisar/familj och berätta vad som hänt och när det hände, så ni har stöd för era datum som inte finns på pränt. Spela in alla samtal med kundtjänst eller liknande om ni har möjlighet. Även detta för att kunna stödja att ni avbeställt/ångrat i tid. Spara spara spara. Vissa här inne har fått fakturor felaktigt upp till ett år efter kontakten med Ventelo. Nu är vi relativt säkra på att det här är löst för vår del, och jag lider

• Profilbild för skrev 10 år, 4 månader sedan:

Pontus> Du fick möjligtvis inte uppspelat det muntliga avtal som din flickvän då troligtvis har ingått. Om hon har tecknat det in ditt namn så har hon möjligtvis haft ställningsfullmakt (vet att det förekommit x-antal trådar om det och kommer inte riktigt ihåg vad som EXAKT gäller). Det skulle kanske klargöra vissa saker? Om inte iaf kanske intressant för dig och alla andra att få höra hur avtalet gick till. Vad som jag annars tycket är lite konstigt är att Ventelo har sålt sin privata del till Universal Telecom, men tydligen inte säljstoppat? Men samtidigt, det är ett telefonabonnemang vi pratar om. Ingen som har lånat din bil och kvaddat den. Nog ska man alltid vara försiktig med telefonförsäljare (Speciellt från Linköping/Norrköping) men du tittade aldrig på om Ventelo kanske t o m var billigare än den deal du har idag..? Och OK att du fick ”bara” en vecka att ha din ångersrätt, men hur mycket är det att gå igenom, 4 priser? Det tar väl inte 1v att se över om t ex 0,88kr/min är dyrare än 0,77kr/min.. Det är väl lite överdrivet kanske? Vet naturligtvis inte vad du har för deal idag dock! Varför ska man anteckna alla tider och platser när man har haft kontakt med Ventelo? Du menar om man är Ventelokund ska man t ex anteckna varje samtal och hur länge man pratat för att Ventelo medvetet/systematiskt försöker blåsa alla sina kunder på fakturor? Du tror inte Telia eller Tele2 har skickat ut fel fakturor tack vare något datafel etc. För visst sitter väl inte Ventelo med penna & papper för sina fakturor. Sånt händer alla operatörer! För din information Pontus så tror jag inte hela västernorrlands län (kommuner & Landsting) skulle välja Ventelo före alla andra bolag om det vore så. Eller t ex hela norska försvarsmakten. Om du vill ha ett exempel på hur en operatör behandlar samtliga kunder illa helt medvetet, så ska du kanske kolla in detta: http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=84907 Och nej jag jobbar inte som säljare för Ventelo. /Chrille