”Amway-avhoppare: Solklar pyramidbluff” (49 inlägg)

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 14 år, 11 månader sedan:

Amerikanske författaren Eric Scheibeler har skrivit boken Merchants of Deception. Den handlar om hans tid i MLM-företaget Amway. För NT berättar han exklusivt om sina erfarenheter, skriver tidningen. – Den dokumentation jag har verkar helt klart stödja att Amway är en av de största konsumentbluffar som genomförts i historien. 45 miljarder dollar till dags dato har företaget sålt för. Och nästan 99 procent av dem som rekryterats för att investera i sin egen Amwayfirma förlorar pengar, säger han. Det här är solklart en pyramidbluff, menar han. http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1149880 Kommentarer? En redovisning åtminstone av vad en snittrepresentant tjänar borde väl inte vara för mycket begärt?

• Profilbild för skrev 14 år, 11 månader sedan:

Min kommentar kommer här. Är det brukligt att man som person, eller juridisk person skall behöva försvara sig mot alla förvirrade människors påhopp? Ett sådant samhälle vill inte jag leva i.

Min kommentar kommer här. http://www.quixtarresponse.com

Min kommentar kommer här. http://www.amway.se/default.asp?lan=se&zone=News&num=3

Min kommentar kommer här. http://www.business2000.ie/cases/cases_9th/case2.htm

Ja du Anders. Det är ett bra och desperat försök att hålla skitsnacket om MLM vid liv. Vad säger man om en sannings olika stadier? (hästen ska vara kvar) Det går att hitta böcker om allt. Frågan är bara om det som skrivs är fakta eller ej? En bok är inte fakta (fakta=det som är sant ur objektiv synvinkel). Varför har han gett ut en bok istället för att göra någonting åt saken? (försöker han månne tjäna pengar på det hela? Amways jurister vill säkert ha dina åsikter. Hör av dig till dem, så får du se vad som händer. Hur svårt kan det vara? Du säljer Amways prylar med en viss avans eller/och om du vill bygger upp ett nätverk av företagare på vars omsättning du har en viss procent för att du ska ha ett intresse att rekrytera och hjälpa dem (de är ju annars endast dina konkurrenter som säljer samma varor och tjänster som du). Om du inte tjänar några pengar i Amway eller annat koncept så beror det på att du endast löst en licens och väntar på att någon annan ska göra jobbet åt dig eller att du förväntar dig ett visst resultat efter en viss arbetsinsats och sitter och surar om detta inte infrias. I allt företagande finns det inga garantier för något resultat i förhållande till investeringar i form av pengar, tid eller arbetsinsats. Det enda som kan garanteras är att du får utlovad belöning om du gör det resultat som din kompensationsplan kräver för en viss inkomst. Det är bara när du vänder dig till försäkringsbolag som du kan få garantier, ej någon annan stans. Problemet är dock inte konceptet eller MLM-bolagen, utan oftast oseriösa företagare som innehar licenser i MLM-konceptet. Finns det en redovisning av vad en snittföretagare i allmänhet (ej endast inom MLM) tjänar? Är det någon som kan ge mig det, det vore väl inte för mycket begärt? Vad tjänar en snittägare av en elinstallationsfirma? Vad tjänar en snittägare av en livsmedelsbutik? Dock vet jag självklart att vissa organisationer i Amway säger att du inte behöver sälja något utan endast köpa till dig själv och sedan hitta fler som köper av sig själv (konsumentnätverk, kunder som värvar kunder, som värvar kunder ….) Eller om du ringer för 300.000kr i månaden som ACN-representant så kommer du att ha en återkommande bonus på 30.000kr + moms (det är bara att sätta igång och ringa Anders, hoppsan räkningen skulle visst betalas). Jag går back med endast 262.500kr varje månad. Skämt å sida. Att gå på möten, köpa utbildningsliteratur, läsa rapporter mm. är inte att arbeta (producera i MLM eller något företagande). Det endast som ger ditt företagande något är att dra in och vårda kunder. Antinger gör du det ensam eller med hjälp av ett nätverk av butiker/återförsäljare. Men har ingen några kunder så kommer inte någon att tjäna ett enda öre. Ska det vara så svårt att förstå. I Amway har endast procent på omsättningen så hur kan du lura någon? För att du som ligger längre upp i nätverket ska tjäna några pengar så måste ju de under skapa nån omsättning. På den omsättningen så har ju även de en viss avans (högre än de som är ovanför). Vad är en pyramidbluff förresten? Är det en fejkad pyramid i Egypten eller? Lurar du in någon i MLM som inte lyckas tjäna en krona så har du även lurat dig själv om du är sponsor till denna person. Fattar man inte detta så är det ju tragiskt. Har du tjänat några pengar på Cint än eller är Cint en bluff?

Har själv läst hela boken ”Merchants of Deception”, vilket jag antar är mer än många IBOer inom Amway gjort. Kanske företaget kunde bli bättre om många tog sig en funderare över det som skrivs om i boken? Är själv verksam i ett MLM-företag sen 6,5 år tillbaka och konstaterade när jag läste boken att alla företag inte är som Amway – tack och lov! Mitt företag är inte så. Varför är jag då kritisk till Amway? 1. De har dåligt rykte nästan överallt, och det kan inte bara bero på enskilda individer. 2. Har man hört talas om Tupperware? Absolut. Känner folk till Oriflame? Självklart. Känner folk till Amway och deras produkter? Inte en chans! Varför? För att de enda som köper Amways produkter är IBOerna själva! Varför har vi annars aldrig hört talas om Amway-partyn? Varför är inte t.ex Artistry ett känt namn på hempartyn? Amway verkar inte kräva externa kunder och Eric Scheibeler insåg först efter flera år att det finstilta ”kravet” på externa kunder döljs effektivt – så effektivt att ingen, eller i alla fall nästan ingen, i Amway jobbar med externa kunder. Därför ligger Amway farligt nära att bli stämplade som pyramidspel! (De klarade sig från detta genom att införa ett papper – som många inte ens får se – som handlar om externa kunder.) 3. Det tvingande ”systemet”. Man går med i MLM för att slippa ha en chef. I Amway drillas alla till att gå i samma ledband. Männen inom Amway tvingas t.o.m klä sig likadant! 4. En del ”ledare” i Sverige har kopierat mycket från Amway, vare sig de vet om det eller inte. Det är dessa ”ledare” som hypar och säger konstiga saker inom MLM. Kände personligen igen särskilt en f.d. ”ledares” beteenden ifrån boken. Tack och lov är han inte kvar i ”mitt” MLM-företag längre! Han förstörde enligt mig väldigt mycket, som vi fortfarande håller på att reparera. Det finns mer att påpeka också, men dessa punkter är sånt jag hört och sett och därför gör mig kritisk till Amway. Boken blev bara en bekräftelse. Hela MLM-världen skulle tjäna på att Amway införde striktare policys och riktlinjer och inte t.ex tillät den enorma kringindustri i form av utbildningskassetter/-cd och dyra event som ledare byggt upp för att tjäna pengar (deras största inkomstkälla?). Om någon nu försöker bemöta detta i superlativer för Amway, så rekommenderar jag att denne först läser boken av Eric Scheibeler innan han/hon uttalar sig. Sen kan vi diskutera Amway ur din synvinkel också! /Impala

Konstigt http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS/subweb.nsf/0/1f96aa02d019c789482570e6002fa11d/$FILE/AMWAY-AnnualReport2005(871KB).pdf http://www.amway2u.com/miniweb/readerdigest/FAQ_en_US.jsp http://www.superbrandsasia.com/2005/index.html

Mera konstigt http://www.quixtarfacts.com/businessplan.html http://www.ibofacts.com/Support.htm ”If somebody says something bad about us and if they want to broadcast it to the world — great. They don’t know the whole story and they haven’t told the world the whole story.” Doug DeVos President, Alticor Inc.

Hur kan det komma sig att Amway-folk i stort sett alltid besvarar kritik och invändningar med länkar till hemsidor från Amway? Och vad det gäller försäljning inom Amway: tydligen räknas försäljning till downline också in i ”försäljning”, vilket förklarar IBOers ”jomen i Amway får vi aldrig betalt för rekrytering, bara försäljning.” Att de sen säljer neråt i organisationen är det tydligen ingen som bryr sig om. Eller kan någon insatt Amwayare svara på följande: 1. Hur många externa kunder bör man ha? 2. Hur skaffar man dessa kunder när produkterna betingar ett ganska högt pris? 3. Hur mycket måste en IBO köpa för varje månad för att få ut sin bonus? I pengar alltså? Tacksam för att någon IBO nån gång skulle kunna bemöta med egna ord! /Impala

Gitter inte.

Amway är ett stort skämt. Amways bonussystem: http://www.nt.se/imgauto/2006/4/1/amway.jpg MVH Judas

Låter som liknande hype som fanns (finns?) i ACN där en TC påstås tjäna 4000 till 15000 i veckan och en RVP 300.000 i månaden.

Hype betyder att du du säger något som inte är faktabaserat (grundat på fakta). Hype=överdriva något kraftigt (överdriven promoting utan egentlig substans). En TC kan tjäna allt från 0 – hur mycket som helst (endast marknaden och bonusprocenten begränsar intäktsmöjligheterna) En licenstagare som har lägsta positionen i ACN (TT) kan teoretiskt tjäna mer än en licenstagare som har högsta positionen (SVP) eller RVP. Det finns fall där det är så. Men en position garanterar aldrig en inkomst. Det du skriver om att de sade att en TC tjänar mellan 4-15.000kr i veckan var något som man slutade med att säga för cirka 2år sedan (vet inte vem som började att säga det, det bryter mot ACNs stadgar att lova en viss inkomst.) Dock säger grundarna i en tidningsartikel från 1996 att de då hade över 48 personer som tjänar mer än $33.000 i månaden sedan har snittbeloppet stigit (ju längre ACN funnits). Men kom ihåg att det är en snittinkomst för dem och ingen garanti. En position endast postionerar dig för en möjlighet att tjäna pengar (vid RVP får du möjlighet att tjäna pengar även under 7:e nivån, men har du lite omsättning under 7:e nivån så gör det ju inte någon skillnad om du är RVP eller lägre position. Det räcker ju faktiskt rent teoretiskt med 3000 kunder för att bli RVP. En TT med mer kunder kan tjäna mer då hans omsättning är större och om den nu ligger inom de 7 första nivåerna). Här är några uttalanden från ACNs grundare i intervjuer i olika tidningar: Rob: As of now, we have 48 people who make $33,000 per month. The very top earners with ACN, many of which have no prior MLM experience, earn in excess of £50,000 a month, but as Co-Founder Robert Stevanovski says: ?Our job is to initially help someone earn an extra £500-£1,000 a month?. Stevanovski agress that ?we have a small percentage of people who make $75,000 a month, but our job is to help make someone a extra £500-1000 a month?. Samma sak gäller i Amway. Det finns inga garantier för något, och du vet ju vilka regler och betalningar som gäller är när du skriver på. Sedan att vissa organisationer hittar på sina egna koncept i konceptet (ex. N21 kör med att alla ska vara sin egen kund, medan Amway själva snackar i all literatur som de ger ut själva att du ska skaffa egna kunder först och sedan om du vill bygga upp ett nätverk av återförsäljare (IBOer). Sedan kan man ju ifrågasätta hur etiskt det är att de IBOer som gör och säljer utbildningsmateriel tjänar pengar på det (i ACN är det förbjudet utan speciell tillåtelse, det var t.o.m. RVPs som ej längre är aktiva i ACN som fick ställa möten med externa MLM-gurus då ACNs grundare inte gillade att de tjänade pengar på utbildning genom att använda deras existerande organisation). Men då kan man ju fråga sig hur etiskt det är att tjäna pengar på snabba affärer på börsen genom att utnyttja börssystemet vid kursuppgångar och nedgångar. Börsen var ju meningen att vara ett ställe där de med för mycket pengar och de med idéer men avsaknad av kapital skulle mötas för långsiktiga investeringar. Men nu är det nåt helt annat. Så här finns det många exempel på. Men vad är det egentligen för fel att tjäna pengar på materiel som man erbjuder det företagare som arbetar med Amway. Har själv en gång i tiden prenumererat på CEP (Continuing Educating Programme) och tycker det var skitbra. Jag har oerhört mycket att tacka tiden i Amway för att det går så bra som det gör i ACN. Verkligen tack N21 för alla böcker och andra hjälpmedel, som inte garanterar något, men som inte gör chansen mindre att få till sin verksamhet. De förtjänar verkligen respekt. Kanongrejer. Sedan att de tjänar pengar på dem är väl inget konstigare än att det är folk som tjänar pengar på management i all form till andra förertag som inte arbetar med MLM. Men som sagt i allt företagande finns inga garantier (för många parametrear som spelar in), innefattar risker (inget jämfört med de flesta andra former av företagande, även om allt är avdragsgillt i deklaration som utgifter för att kunna tjäna pengar) och möjligheter.

Hur kan det komma sig att Amway-folk i stort sett alltid besvarar kritik och invändningar med länkar till hemsidor från Amway? Och vad det gäller försäljning inom Amway: tydligen räknas försäljning till downline också in i ”försäljning”, vilket förklarar IBOers ”jomen i Amway får vi aldrig betalt för rekrytering, bara försäljning.” Att de sen säljer neråt i organisationen är det tydligen ingen som bryr sig om. Eller kan någon insatt Amwayare svara på följande: 1. Hur många externa kunder bör man ha? Svar: Så många du vill (tills du är nöjd med storleken på din verksamhet). Beror på hur mycket varje kund köper och hur stor verksamhet du tänkt bygga. 2. Hur skaffar man dessa kunder när produkterna betingar ett ganska högt pris? Svar: Är Levisjeans billiga (finns andra märken av samma kvalitet som kostar 50-100kr). du kan om du villl alltid hitta billiga produkter, men frågan är vad du vill ha. Amways produkter innebär ofta en högre investering än många andra produkter som finns på lågprisvaruhus mm. Men frågan är vilken som på lång sikt ger dig mest både ekonomiskt och tillfredställande produktmässigt resultat. Hur många är det inte som röker i Sverige fast det inte ger bättre hälsa 3. Hur mycket måste en IBO köpa för varje månad för att få ut sin bonus? I pengar alltså? Svar: Ingenting!! Det är bara missförstånd eller några dumheter som de representanter i vissa organisationer hittar på för att de tror att de ska nå framgång på att lura andra (men den framgången kommer att bli kortvarig då de som känner sig lurade slutar). Du kan inte lura någon i MLM utan att på sikt ha lurat dig själv (systemet är uppbyggt på win win, vilket inte ett pyramidspel till exempel är) Tacksam för att någon IBO nån gång skulle kunna bemöta med egna ord! Jag är inte IBO längre (har varit IBO men lade ner min verksamhet då jag började med ACN, men tycker Amway är kononbra ändå och köper flera av deras produkter än) då jag lever på ACN och skrivit på papper som förbjuder mig att arbeta med andra MLM-koncept (inget att gnälla på om det, jag läste avtalet i sin helhet innan jag skrev på).