Att vara dumsnål (30 inlägg)

• Profilbild för skrev 8 år, 4 månader sedan:

Fattar inte att folk är så dumsnåla att dom väljer Comviqs täckning framför Telias täckning. Telia har till och med gått ut o sagt att deras GSMnät ska få samma täckning som gamla NMT! Det är värt att betala 20% mer för att aldrig missa ett väldigt viktigt samtal eller för att alltid ha täckning och kunna ringa ut… Kanske håller med om att ungdomar som inte arbetar kan tjäna på att ha Comviq, men en vuxen människa som arbetar förlorar hundratusentals kronor på att bara missa ett enda jobberbjudande. Både unga och arbetande förlorar på att inte kunna ringa när och om man står i en nödsituation… Själva grundidén med att ha en mobiltelefon är att kunna ringa, annars kan man gå runt med nån spelkonsol/digitalkamera/MP3spelare el dyl i fickan. Sluta snåla på marginalen!!

En av anledningarna till att det blir billigare med comviq är ju självklart att samtalen aldrig blir av, på så sätt kostar det ju inte nått…

• Profilbild för pelsk pelsk skrev 8 år, 4 månader sedan:

Hos kompisens föräldrar fungerar bara Comviq och detta i Trollhättan som ligger 8 mil från Göteborg så visst brukar Telia ha bäst täckning men även solen har sina fläckar. /Mikael numera 3 kund och med jobb.

Helt sant. Telia har bäst täckning överlag men även de har sina fläckar.

Ja men med comviqs 3g har du samma täckning som telia för dom 2 bygger nätet ihop med comviq 3g har man mycket bättre täckning.

Pluss att ja har varit inne på konsumentverkets hemsida där man kan beräkna hur mycket man ringer och var osv. Det roliga är hur ja än räcknar på mina telefon ringade så blir comviq billigast. Sen detta med att comviq har dålig täckning det var förr i tiden nu med comviq 3g har dom jätte bra täckning lika bra som telia.

• Profilbild för lre77 skrev 8 år, 4 månader sedan:

Ja och Tele2 har inte så dålig GSM-täckning i södra och mellersta delen av landet. Det som kan vara problem med ibland är kapacitetsbrist. De har lite för stora celler på vissa ställen och för lite kanaler i förhållande till antalet abonnenter. Men de bygger ju ut med mer kapacitet hela tiden.

Har fortfarande stora problem att få pra täckning på många ställen med comviq. Och då rör jag mig aldrig på norra halvan av sverige. Deras täckning är fortfarande rätt illa. (GSM)

>Har fortfarande stora problem att få pra täckning på många ställen med comviq. Och då > rör jag mig aldrig på norra halvan av sverige. Deras täckning är fortfarande rätt illa. > (GSM) > skrivet av Gäst@2006-08-18 > Självklart finns det vita fläckar även i södra och mellesta Sverige men det gäller alla operatörer. Jag kan tipsa dig om att man kan skriva till Tele2 och lämna önskemål om förbättrad täckning. Gå in på Tele2:s täckningssida och klicka på ”Har du önskemål om förbättrad täckning? Tipsa oss här!” http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_kundservice_mobiltackning_tackningskartagsm&t2page=privat_kundservice_mobiltackning_tackningskartagsm

• Profilbild för Moby__ Moby__ skrev 8 år, 4 månader sedan:

Jag kan ju säga att Telias 3G-täckning inte har imponerat på mig. Jag köpte ett PC-kort och Telias trådlösa bredband. På mobilen har jag 3 som operatör och i skogarna utanför borås hade 3 full 3G täckning men endast GPRS med Telia. Ganska centralt i Kungälv har 3 full 3G täckning och Telia väldigt dålig täckning, inomhus bara GPRS. I Dalsland utanför Bengtsfors där jag befann mig var 3s och Telias täckning likvärdig. Bara GPRS hos båda operatörerna. På inget ställe där jag rest runt i sommar i västra götaland har Telia varit bättre än 3. EDGE verkar de dessutom bara ha där de har 3-G täckning redan. Idiotiskt! Det är många rykten och fördomar men personligen så tror jag att operatörererna är jämbördiga vad gäller täckning i södra sverige och bor man här kan man nog låta pris och tjänster göra valet av operatör och inte täckningen.

Det var jag som startade den här tråden. SOM VANLIGT ballar kommentarerna på detta forum ut till oväsentligheter. Vad jag menar är att om man inte kan ringa/ta emot samtal kan man gå miste om hundratusentals kronor (genom missat jobberbjudande) eller mista livet om det vill sig illa… ABSOLUT ALLA på detta forum är överens om att Telias GSM har bättre täckning än något annat nät i Sverige (GSM eller 3G). Ingen telefon idag är byggd för att bara ta emot 3G, utan kan även ta GSM. DÄRFÖR menar jag att när det kommer till vilket nät man ska använda i sin telefon är det Telias GSM som gäller – annars är man dumsnål! 20% dyrare pris berättigar inte att man missar/inte kan ringa ett viktigt samtal. Sen får ni ha vilket nät ni vill till datorn och hålla på att jämföra priser och lokala glapp i mottagningen till förbannelse. I telefonen ska man ha Telias GSM och därmed basta. Man kan tom surfa över Telias GSM så inte ens motiveringen att man inte har 3G-uppkoppling till datorn i en nödsituation håller PUNKT

Om teknik inte är det viktiga, är ju det bästa nätet gällande täckning NMT450 där ligger även Telia GSM i lä. Mikael som använder telefon till mycket mer än ringa med.

Glömde skriva att utan Comviq så hade det nog forfarande samtal hos Telia kostat 6 kronor dagtid och 2 kronor övrig tid, så alla Teliaälskare med normala plånböcker ska nog vara glada att det finns uppstickare som konkurrerar med priset. /Mikael som alltid kunnat använda min tremobil när jag vill.

>Om teknik inte är det viktiga, är ju det bästa nätet gällande täckning NMT450 där ligger > även Telia GSM i lä. Nä men det enda som duger om man ska ha täckning är sattelittelefoni, det fungerar även på Antarktis bland annat. Jag tycker inte heller täckning är allt, ska man ringa med mobilen måste väl priset vara överkomligt också.

>Glömde skriva att utan Comviq så hade det nog forfarande samtal hos Telia kostat 6 > kronor dagtid och 2 kronor övrig tid, så alla Teliaälskare med normala plånböcker ska > nog vara glada att det finns uppstickare som konkurrerar med priset. /Mikael som > alltid kunnat använda min tremobil när jag vill. > skrivet av Mikael@2006-08-19 > I så fall är det väl Telenors Djuice vi ska tacka. Om inte jag minns fel så var det dom som startade priskriget på svenska marknaden.