Varning för nummerupplysning.se – 118 218 (196 inlägg)

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 8 år, 9 månader sedan:

Blev uppringd av någon som påstod sig representera ”företagsregistret som alla företag är med i”. Hon ville bara kolla uppgifterna inför nästa års upplaga och ställde ett antal frågor. När jag (för säkerhets skull) sa att jag inte var intresserad av att betala för något sa hon att grunduppgifterna kostar ju 500:-, samma som förra året…. har aldrig betalat till dem.

Har samma erfarenhet. Skickar faktura och vill sedan kohandla med ”missnöjd kund” för att få denna att betala hälften. Varning!!!!!!

Sådana där oseriösa register/kataloger finns det ju hur många som helst av, men vad fan har en varning för ett FÖRETAGSREGISTER i ett KONSUMENTFORUM att göra? /Sigge

• Profilbild för Knytanders Knytanders skrev 8 år, 9 månader sedan:

För att vi inte gör skillnad på konsumenter och kunder här på Cint. God jul, Anders

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 8 år, 8 månader sedan:

Registrerad som vd för detta företag ”Nummerupplysningen 118218 AB ” är Mika Andersson – samma som var vd för företaget Prokat som det skrivits en kilometerlång tråd om på denna sajt. Vi har hust gått på en liten nit där en anställd hos oss lurats att godkänna publicering med hänvisning till att det skulle vara ”samma som föregående år”. När jag förklarade hur det låg till ringde min medarbetare upp deras kundtjänst och fick löfte om att de skulle kontakta säljaren och att det inte skulle komma någon faktura. Sedan kom givetvis en faktura i alla fall. Vi bestred den skickade tillbaka med hänvisning till löftet från deras kundtjänst och underströk att vi inte var intresserade av att stå med i deras register. Nu har vi fått en cd med en mp3-inspelning av det ursprungliga samtalet mellan deras säljare och vår anställde samt en halvtydlig vändning om att de antagligen inte lovat att inte skicka faktura utan bara sagt att ”om ingen beställning gjorts” så skulle ingen faktura komma, men att de nu menar att fakturan ska gälla eftersom de menar att beställningen är gjord. Kan bara varna andra. Tacka aldrig ja. Känns lite obehagligt. Vet inte vad som är klyftigast att göra – pengarna 1.900 kr plus moms är inte mycket att bråka om, men jag vill verkligen inte ha med dem att göra alls. Tacksam för tips.

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 8 år, 7 månader sedan:

Skojarna lever kvar. nummerupplysning.se 118 218 ringde nyss och försöka scamma genom att be oss bekräfta att förra årets uppgifter skulle finnas kvar. Problemet är att: * Vi har aldrig köpt av dem * De ligger inne med riktigt gamla uppgifter Min uppfattning är att nummerupplysning.se 118 218 är bluff. /N

Det var jag som skrev att inlägget ovan om att vi gått på en nit och fått en faktura från 118218. Nu har vårt företag äntligen efter ett par månader med brev och bestridna fakturor lyckats bli av med dem. Kan vara kul att veta för dem som drabbas – stå på er. Ta kopior och skicka sedan tillbaka fakturan om ni menar att ni inte borde ha den. Förklara brevledes gång på gång att ni inte är intresserade av bolagets tjänster (som för övrigt antagligen är rena tramset). När 118218 skickar vidare till inkasso, bestrid igen och förklara igen för inkassoföretaget. Detta räckte för oss och jag antar att det var inkassoföretaget (i vårt fall var ett seriöst företag, svea inkasso) som gav 118218 bakläxa. MEN om de hade begär ett betalningsföreläggande hos kronofogden i stället är det bara att motsätta sig betalningsansvar ytterligare en gång. Kronofogden kan då inte avgöra vem som har rätt och det blir upp till 118218-gänget att stämma inför domstol. Det kommer de sannolikt aldrig att göra. Efter deras gedigna meritlista av bluffbolag lär deras trovärdighet inför rätten vara begränsad, om man säger så.

Tack för att du tog dig besväret att berätta! Vi har precis råkat ut för dem. Min kompanjon lurades av dem, trodde att det var 118118 och att det var något vi hade haft. Hans accepterande spelades in. Var det så i ditt fall också?

Säljarna på Nummerupplysning.se 118218 gör ett korrektjobb, visserligen finns det alltid några anställda på ett företag som gör mer fel än andra. Nummerupplysning.se är en bra hemsida, och frågan är ju varför ni tackar ja till något ni inte vill ha? Isf borde ni gå ut till era anställda på era företag att dom inte har befogenhet att beställa/göra ordrar så ni ”högre” uppsatta kan ta det själva.

En allmän fråga: ALLA på ett företag, om än kanske litet, har väl knappast behörighet att beställa varor och tjänster hitans och ditans?? Bör inte telefonkrängaren förvissa sig om att den han talar med har attesträtt att handla/köpa å företagets vägnar? Vems ansvar är det at kontrollera detta?? Borde inte detta var en nog så god anledning att bestrida krängarfakturor???

Hur kan säljarna göra ett korrektjobb när de ljuger och säger att man varit med tidigare?

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 8 år, 6 månader sedan:

Skulle vilja påstå att detta är en definitions fråga, tex: Står mitt företag redan med? Troligen, gå in o kolla deras branschregister.. Har mitt företag betalat något till er innan? Förmodligen inte, eftersom sidan är så pass ny… Så att anklaga dessa säljare för att ljuga är för mig en lögn i sig … Om de nu som ni påstår, säger att ni betalat 500 kr för grunduppgifter från tidigare år. Så är ju det lögn.

Nummerupplysningen ringde mig just och erbjöd sig att hjälpa till för att få ordning på våra företagsuppgifter. De sa att nu betalar vi 17.000 kronor per år, men med deras hjälp skulle vi nog kunna få ner priset till 7.900 kronor. Jag sa att jag måste kolla upp detta och bad dem återkomma nästa vecka. Kollade i vårt ekonomisystem och vi har aldrig betalat någonting till dem. Sedan googlade jag på dem och hittade denna utmärkta sida. Vad glad jag är att jag inte gick på det!

Hej igen (det var alltså jag som berättade om vår långa serie av att bestrida fakturor i två tidigare inlägg på forumet). I vårt fall sade försäljaren ”det kostar 1700 kronor och det är samma som ni har i dag”. Exakt så. Vår medarbetare sade ”det är alltså det vi betalat tidigare?”. Svaret blev ”ja, nu kan jag inte set exakt vad ni betalt tidigare, men det är alltså samma som tidigare.” Och detta spelades alltså in och användes mot oss. Ljög försäljaren? Nej inte precis. Var försäljaren ärlig? Nej – försäljaren är medvetet mycket otydlig och vet naturligtvis att vi aldrig någonsin betalt ett öre tidigare till detta företag, men det berättar man inte. Jag antar att de kommentatorer som i detta forum hävdar att 118218 är ett hyggligt bygge själva jobbar med/har intressen i samma företag. För mig är det glasklart: det kanske inte i samtliga fall är direkt brottslig verksamhet. Men det är fråga om djupt oseriöst skojeri. Bondfångeri, helt enkelt. Inte minst därför att det är närapå omöjligt att göra en avbeställning. Ingen som erbjuder en prisvärd tjänst behöver trixa och slingra sig om någon vill avbeställa tjänsten. Det hela är direkt motbjudande. En möjlighet KAN vara att hävda att den som råkade beställa inte är behörig firmatecknare – men det förutsätter naturligtvis att det faktiskt är så. För oss löste det ju sig och tålamod och viss känslokyla är bra att ha med sig på vägen. Jag önskar alla som råkat fastna i klistret just detta och ett gott mod.

Vi blev uppringda idag av samma bedragarna från nummerupplysning.se. Tjejen som ringde presenterade sig som att hon kom från ”nummerupplysningen.” Jag frågade vilken och då fick jag ett mumlande svar om ”nummerupplysning.se”. De ville kolla att våra tidigare uppgifter stämde. Jag sa att vi ej hade funnits hos dem, men att uppgifterna i sig var korrekta. Jag sa också att grunduppgifterna är väl gratis? Svaret jag fick är att det var de ju inte. Jag sa att vi ej ville annonsera hos dem och ej skulle betala något, och fick då ett surt svar om att de skulle ta bort uppgifterna och sedan slängdes luren på… Se upp för dessa bedragare! Fula säljmetoder och en värdelös produkt.