InkClubs piratpatroner förstör skrivare! (16 inlägg)

• Profilbild för skrev 7 år, 7 månader sedan:

Jag vill rikta en varning till alla som börjat fundera på att köpa billiga färgpatroner till sin skrivare från internetföretaget InkClub. Mina erfarenheter är i alla fall inte särskilt goda. Den gamla sanningen om att köpa billigt blir dyrt i längden stämmer väldigt bra in här. Min Canon-skrivare fungerad oklanderligt med originalpatroner i ca 1 år och tre månader. När jag började använda icke-original patroner från InkClub (i den naiva tron att jag skulle spara pengar) började i princip problemen direkt. Utskrift blev ”fet” och lite otydlig och efter bara ett par veckor rasade mitt skrivarhuvud helt. Det blev ingen utskrift alls! Det vara bara att bita ihop och byta skrivarhuvud. En reparation på kr 1.000:-. Jag fick ingen upprättelse eller ersättning alls från InkClub när jag påtalade detta. Reparatören sade att detta var inte första gången han stött på problem med InkClubs patroner och att felet sannolikt låg där. Från Canon har man också svarat på ungefär samma sätt. Canon rekommenderar också endast bruk av originalpatroner och kan inte garantera sin skrivare med andra patroner. Skulle vara intressant att veta om andra också har liknande erfarenheter. Jag vill i alla fall utdela en Varning för dessa undermåliga produkter!

Samma problem här. Man får det man betalar för.

• Profilbild för Stalle45 Stalle45 skrev 7 år, 7 månader sedan:

Måste tacka för varningen. Tänkte faktiskt köpa patroner från Inc-Club eftersom de var så billiga. Men det finns ju alltid en anledning till varför de är billiga och i det här fallet var det dålig kvalité. Tack så mycket!

• Profilbild för LarsGeir LarsGeir skrev 7 år, 7 månader sedan:

Har köpt mina patroner från InkClub nu i ca 4 år, aldrig något problem. Har Canon, HP och LexMark skrivare. /Lars

Vet att min far alltid köper från InkClub, och han har heller aldrig haft några problem.

• Profilbild för bohak bohak skrev 7 år, 7 månader sedan:

och det finns ju många andra företag än just Ink Club som säljer ”piratpatroner” så jag förstår inte varför du varnar just för Ink Club? Är det egentligen inte ”piratpatroner” du vill varna för? Jag själv har både bra och dåliga erfarenheter från sk piratpatroner både från Ink Club och andra företag. Jag köper numera bara originalpatroner vilket jag däremot kan köpa billigare hos bla Ink Club..

Själv köper jag originalpatroner från http://www.cheapink.com och billigare har jag inte hittat.

• Profilbild för skrev 6 år, 3 månader sedan:

Jag har varit kund hos InkClubs sen 2001. Har aldrig haft problem har en Hp 950 fax/ scan/copiator Svenne

• Profilbild för skrev 6 år, 3 månader sedan:

Ett bra tips är att välja en skrivare som *inte* har ett separat skrivhuvud, utan som HP med flera har kombinerad bläckpatron och skrivarhuvud. Kostnaden för varje patron blir något högre, men i gengäld slipper man problem med hopkläggade, intorkade eller på annat vis förstörda huvuden. Det är ju bara att byta till en ny patron. Då kan man med gott samvete köra med billigaste möjliga bläckpatron utan att riskera skrivarens hälsa.

• Profilbild för raymond6 raymond6 skrev 6 år, 2 månader sedan:

Jag köper mina toner till laserskrivaren hp laserjet från en firma i Växjö, en gång gick en toner sönder och kladdade ner hela skrivaren, när jag påtalade detta så fick jag en ny toner gratis, och dom sa att blir det mer problem skulle dom ersätta hela skrivaren, jag skulle då sända upp skrivaren till firman och och få en ny skrivare, så jag handlar bara av dom nu även patroner till hp fotosmart 2575 all in one som jag har, och det är halva priset. Och det är bara piratpatroner, alldrig haft problem förutom dtta med laserskrivaren,

• Profilbild för skrev 6 år, 2 månader sedan:

Har använt mig av InkClub i många år. Den enda gången jag fick problem var när jag hade satt patronen lite snett. Vilket resulterade i att det välde ut färg och ”kloggade” igen skrivarhuvudet och dom små miljontals mikroskopiska hålen i filtret när det sen torkade. Jag löste problemet enkelt genom att googla lite om problemet och fan att man enkelt kunde rengöra huvudet själv. Och förutom detta så har jag ett problem med Dells skrivare att den vägrar känna igen en patron som inte är från Dell. Vilket resulterar i att den hela tiden säger att det inte finns färg kvar och att jag måste köpa nya patroner från Dell. Skrivaren funkar perfekt och jag kan fortfarande skriva ut. Antar väl att Dell är giriga och har infört en blokad mot andra patroner än sina egna så att skrivaren inte kan känna igen dom. Så för det första så vet du inte om det var din egen påverkan av patroninstallationen som gjorde att den ”gick sönder” eller patronen i sig. Du kanske t.o.m köpte fel patroner? Sen så är InkClubs en återförsäljare av ”piratpatroner” OCH original patroner. Så att klaga på att det är deras fel är lite konstigt tycker jag. Kommer alltid att köpa från InkClub eller liknande istället för att punga ut oseriösa mängder pengar på original patroner. Det är störtlöjligt och ren ocker från företagen när man kollar på deras priser jämnfört med andra ”piratpatroner/nonames” när sånna funkar alldeles utmärkt så länge du köper rätt patroner till rätt skrivare!

jag köpte original hp patron från inkclub, snabb leverans men bäst före datumet var passerat!!!kontaktade dom och fick ny patron som åxå var för gammal!! sen så kom det två färska patroner med returpåsar i varsin försändelse?! jag fick 2 fakturor med samma belopp och fakturanummer, jag betalade den ena av dom och har inte hört något från dom efter det- så jag kan rekommendera dom eftersom dom skickar dubbelt av allt och man bara behöver betala för en leverans- men annars så var tex elgiganten billigare på hp originalpatroner- och det hade gått betydligt snabbara att fara till elgiganten och köpa än att vänta på en färsk från ic!

Har hänt mig med. Första gången det hände fick jag rådet av InkClub´s kundtjänst att spola skrivhuvudet i varmt vatten! Jag frågade om deras produkter var helt kompatibla med orginal från Canon. ja det skall det vara. Men de behöver jag inte spola i vamt vatten meddelade jag dem. Köper numera alltid orginal. MvH Björn

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 3 år, 1 månad sedan:

Piratpatroner från itea.se också värdelösa. Jag har en canon pixma 250 som har fungerat perfekt med originalpatroner men så köpte jag piratpatroner från itea och då kom problemen, fungerar ej och när jag sedan bytte till originalpatroner igen för att få skrivaren att fungera så hade piratpatronerna förstört skrivaren. Till tippen med skrivaren och köpa ny. En rekommendation, köp aldrig piratpatroner – och då är det ju viktigt att köpa skrivare som har billigaste originalpatronerna. Monika

• Profilbild för Anonym gäst Anonym gäst skrev 3 år, 1 månad sedan:

Kan ”Monika” definiera ”förstört”? En del skrivar gillar inte piratdelar, skrivarleverantören vill hellre att man ska köpa deras original för 189:- än piratmodellen för 49:- Vissa patroner, både bläcksorten och lasersorten innehåller ofta ”fulelektronik” så att de t ex inte skall gå att fylla med eget bläck, och man kan ibl vara tvungen att skaffa återställar prylar för att få pirat att funka.. Vet man inte vad man ger sig in på ska man låta bli och artigt hosta upp de ohemula belopp skrivarleverantörerna vill ha för originalbläck… Kunskap är makt, KAN man blir det billigare..Okunskap kostar.