Senaste konsumentnyheterna

Vi bevakar och sammanfattar de senaste nyheterna i media med konsument- och bedrägerianknytning. Du kan sortera dem på kategori, eller fritextsöka bland notiserna
Bedrägeri, Konsumenträtt 2017-04-12 08:57

KO vann mot Adresstjänst

Företaget Adresstjänsts marknadsföring förbjuds på en rad punkter, efter en dom i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm. Enligt domen får företaget bland annat inte längre påstå att det utför ”adressändring på nätet” eller ”bevakar ändringar i folkbokföringen”, skriver TT. Om företaget skulle bryta mot förbudet riskerar det ett vite på en miljon kronor. Adresstjänst ska betala knappt 170 000 kronor i så kallad marknadsstörningsavgift samt stå för KO:s rättegångskostnader på drygt 130 000 kronor. Till artikeln >>
Domstolen konstaterar att tjänsterna som företaget marknadsför inte har det innehåll eller ger det skydd som påstås, skriver Konsumentverket i ett pressmedelande. Webbplatsen ger intrycket att det går att göra en flyttanmälan direkt på nätet genom att fylla i ett webbformulär, men det enda som händer är att företaget skickar ut Skatteverkets kostnadsfria blanketter som konsumenten själv får fylla i och skicka in. Domstolen konstaterar också att företagets tilläggstjänst inte innebär något som helst skydd mot ID-stölder. Man konstaterar också att företaget inte har rätt att kräva betalt av några kunder. Till pressmeddelandet >>

Handel 08:39

Telefonförsäljaren sålde onödig service till hundraåring

100-årige Franc på Ingarö utanför Stockholm fick sin värmepump servad två gånger inom loppet av tre veckor. Men trots att dottern Anna bestred fakturan fortsatte betalningspåminnelserna att komma, skriver SVT Nyheter. Efter att ha granskat fakturan ytterligare upptäcker Anna ett samband mellan den fönsterputsningsfirma som tidigare besökt Franc och Västerledens VVS och Värme. De är båda bifirmor till bolaget Säkerhetsventilen Tjänst och produkt AB. Marcus Colas Åberg, ägaren av företaget Säkerhetsventilen har tidigare kritiserats för sina försäljningsmetoder över telefon. 2013 fick ett företag han då drev ett vite om 750 000 kronor från Konsumentverket. Det skulle betalas ut om inte företaget genast upphörde med försäljningsmetoderna. Den firman lades ner och något vite behövde aldrig betalas ut. Till artikeln >>
Efter att Plus kontaktat Marcus Colas Åberg som äger Säkerhetsventilen Tjänst och produkt AB backar företaget och stryker Francs faktura. Han säger också att det inte finns några kopplingar mellan det gamla bolaget och Säkerhetsventilen. Till artikeln >>

Bedrägeri 08:36

Varning: Här är brevet du inte ska svara på

Bolagsupplysningen, som finns på Svensk Handels varningslista, har nu skickat brev till företagare i Skellefteå, skriver Norran. – Bolagsupplysningen har varit igång i flera år. De vill att det dokument du får ska se myndighetsmässigt ut som om det vore från Bolagsverket och de vill att du ska komplettera det. Syftet är att du ska snabbt fylla i det och skicka in det, säger Karin Lindmark, konsumentvägledare vid Konsument Skellefteå. Problemet är att många har missat det finstilta, att det är ett erbjudande och att de genom att svara har bundit sig för en tjänst på 24 månader och att den kostar 5000 kronor per år. Råkar man svara och inser vad man gjort så är hennes råd: bestrid och fortsätt bestrid. – Än så länge har Bolagsupplysningen, så vitt jag vet, inte stämt någon. Men jag kan givetvis inte garantera att de inte gör det framöver, säger Lindmark. Till artikeln >>

Bedrägeri, Motor 08:34

Köpte bildelar på nätet – fick inga varor

En 20-åring från Bjuv har polisanmält att han i mitten av mars beställt bildelar på nätet, betalat via Swish, men sedan inte fått några varor. Det rapporterar HD. Till artikeln >>

Bedrägeri 08:27

Växelbedragarna slog till mot Eva

Det unga paret presenterade en 1 000-kronorssedel och ville få euro tillbaka. När butiksägaren Eva, 63, berättade att det inte gick, ångrade sig paret – och smusslade undan delar av växeln, skriver GT. Flera andra butikskolleger i området har blivit utsatta för liknande brott och Eva vill nu varna att växelbedragarna är tillbaka. Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst, känner till den här typen av brottslighet. – Som med mycket annat blommar det upp på våren. De är väldigt fingerfärdiga och ibland använder de sedlar som har gått ut. De kan handskas med sedlarna på ett väldigt sofistikerat sätt, säger Stefan Gustafsson. Han säger att det är mycket viktigt att man anmäler den här typen av brott och att känslan oftast är värre än de förlorade sedlarna. Till artikeln >>

Hälsa, Konsumenträtt 08:14

Anna blev ärrad efter bryntatuering

Bryntatueringen hos Ale Klinik gav Anna vita ärr istället för mörkare ögonbryn. Men trots att ARN gett henne rätt till ersättning så har hon inte fått några pengar från kliniken, skriver SVT Nyheter. Anna betalade totalt 2995 kronor för bryntatueringen som gjordes i två steg. Innan det första tillfället sminkade Anna sina bryn extra noga för att visa kliniken vilken form hon ville ha. Till hennes förvåning så tvättade personalen inte huden innan behandlingen satte igång. De två behandlingarna gjordes med några veckors mellanrum och det tog ett tag innan brynen läkt och Anna insåg att något gått fel. Färgen bleknade, men kliniken hävdade att de inte gjort något fel och att orsaken till att färgen lossnat var Annas hudtyp. Enligt ARN bör Anna ersättas både för den misslyckade behandlingen och de pengar hon lagt ut för att försöka rätta till sina ögonbryn hos en annan salong. Men Ale Klinik har varken svarat Anna eller ARN och Anna har inte fått några pengar. Till artikeln >>

Bedrägeri 08:12

Skimningsutrustning på mack i Båstad

Den obemannade OK-macken på Hallandsvägen har utsatts för förberedelse till bedrägeri. På två av pumparna hittades skimningsutrustning som överlämnats till polisen, skriver HD. Övervakningsfilmen visar att utrustningen monterats strax före klockan 05 natten mot söndagen. Till artikeln >>

Bedrägeri 08:10

Misstänkt skimmingförsök i Mjölby

Polisen kontaktades på tisdagen om ett misstänkt bedrägeriförsök på en bränslestation på Kungsvägen i Mjölby, skriver Corren. En del av tankautomaten togs i beslag och polisen ska inleda en utredning gällande försök till bedrägeri. Det är oklart om någon drabbats. Till artikeln >>

Bedrägeri 2017-04-04 13:19

Företag fick falsk faktura

Ett mindre företag i Röstånga har fått en faktura på 6000 kronor från skumraskbolaget Bolagsupplysning, skriver SKD. Företagaren insåg bedrägeriet i tid och har nu polisanmält händelsen. Till artikeln >>

Handel, Konsumenträtt, Miljö 13:13

Delningsekonomi På användarnas villkor

Utredningen om användarna i delningsekonomin har överlämnat sitt betänkande ”Delningsekonomi på användarnas villkor” till regeringen, skriver Regeringskansliet. Utredningen har bland annat haft uppdrag att kartlägga de olika modeller för uthyrning och delning mellan privatpersoner, analysera olika användares roller och rättsliga ställning vid sådana transaktioner och resonera kring om befintlig lagstiftning är ändamålsenlig eller om det finns eventuella behov av författningsändringar. Utredningen föreslår bland annat att Konsumentverket får i uppdrag att informera och vägleda privatpersoner om vad delningsekonomiska transaktioner innebär. Läs mer >>

Hälsa 13:09

Förbjudna ämnen i många handtag

Verktyg, gummiskrapor, träningsredskap, barnvagnar, cyklar och mopeder. Mjuka handtag finns nästan överallt. Vissa innehåller cancerframkallande ämnen, visar en granskning av Kemikalieinspektionen, skriver TT. I undersökningen ingick 58 produkter och i fem av dessa hittades förbjudna PAH:er och i samtliga andra hittades PAH:er som ännu inte har reglerats, men där misstanke om cancerframkallande egenskaper finns. Den aktuella undersökningen resulterade i att totalt åtta företag anmäldes till åklagare för misstänkta miljöbrott och är en del av inspektionens handlingsplan om en ”giftfri vardag”. Till artikeln >>

Bedrägeri 13:05

Bedragare fick ut pengar med kort i automat

Någon har lyckats ta ut 4 200 kronor i en automat genom att komma över en äldre mans bankort och dator, skriver YA. Med hjälp av mannens personuppgifter har den som kommit över datorn också skapat en hemsida i hans namn. Misstankarna handlar om stöld, bedrägeri, olovlig identitetsanvändning och försök till bedrägeri. Till artikeln >>

Bedrägeri, Motor, Varningar 13:03

Polisens nya varning för vägpiraterna

Fallen av vägpirater ökar i Sverige, enligt polisen. Nu går de ut brett och varnar bilister för att stanna för bedragarna, skriver Expressen. ”Vi har sett att allt fler kriminella personer, som vägpirater, lurar till sig kontanter eller bensin med hjälp av falskt guld utmed vägarna. Det kanske ser ut som om de har fått fel på bilen, men det är ett fult knep för att få dig att stanna. Stanna inte om du är osäker”, skriver polisen i en varning på Facebook. Polisen uppmanar personer som ser misstänkta personer på vägarna att höra av sig via telefonnummer 114 14. ”Oavsett om det är en vägpirat eller en person som behöver hjälp på riktigt, är det bra om vi får veta det. Om du har stannat och har utsatts för brott ska du alltid ringa 112.” Till artikeln >>

Bedrägeri 13:01

Blocketbedragaren dömd på 42 punkter

Den skånske Blocketbedragaren döms till tre års fängelse efter att ha lurat minst 43 personer. Sammanlagt ska mannen ha kommit över mångmiljonbelopp, skriver Kvällsposten. Det hela tros bara ha varit toppen på ett isberg. I tingsrätten valde 34-åringen från nordvästra Skåne att erkänna allt. I förhören påstod han att en slovakisk maffia tvingat honom att begå de aktuella brotten. Han ska ha blivit skyldig dem en miljon kronor när han slängde en väska, med det som tros ha varit narkotika, från en färja till Trelleborg. Förutom förskottsbedrägeri på Blocket lurade han ett stort antal personer att betala deposition och förskottshyra för en lägenhet i Malmö. Den tredje gruppen bedrägerier var att han med falska id-handlingar tecknade hyresavtal på fordon och maskiner utan avsikt att lämna tillbaka dem. I stället fördes fordonen utomlands. Till artikeln >>

Handel 2017-04-03 10:34

Ökande kundklagomål ny chans till lojala relationer

Svensk Kvalitetsindex (SKI) gör varje år kvalitetsmätningar av cirka 300 bolag i bland annat branscherna bank, energi, försäkring, telekom och offentlig sektor. I dessa mätningar ser vi tydligt att andelen kundklagomål ökat kontinuerligt sedan 2010. Trenden gäller både privat och företagskunder, skriver man i ett pressmeddelande. Sammanställningen visar att företag som hanterar missnöjda kunder på rätt sätt kan skapa extremt nöjda kunder. Med rätt bemötande går kunden från att vara på väg ut genom dörren till att blir superlojal, och därmed väldigt lönsam. –Lösningen är alltså inte att få folk att sluta klaga. Lösningen är att hantera klagomålen på rätt sätt. Och framför allt att fånga upp den stora tysta massan som har anledning att klaga, men inte gör det, säger Johan Parmler, vd för SKI. Till pressmeddelandet >>