Senaste konsumentnyheterna

Vi bevakar och sammanfattar de senaste nyheterna i media med konsument- och bedrägerianknytning. Du kan sortera dem på kategori, eller fritextsöka bland notiserna
Bedrägeri 2017-08-10 12:46

Varnar företag för Företagsopinon

En egenföretagare i länet som är med i P4 Jönköpings publiknätverk skickar ett mejl till oss och vill varna andra för det brev han fick från Företagsopinion. Snyggt inplastat kom det, med ett formulär med frågor som skulle besvaras och sedan skrivas under och skickas in. Under fanns en finstilt text om att man förbinder sig att betala 6400 kronor per år. – Vi jobbar ständigt med sådant här, även om just det här sättet är nytt för mig, säger Företagarnas regionchef Frida Boklund, som vill att alla bedrägeriförsök ska polisanmälas. Till artikeln >>

Bedrägeri 12:44

Polisen varnar för bluffsms från ”Tullverket”

På sociala medier har bland annat Polisen i Gävleborg gått ut med en varning om bluffsms, skriver SR Gävleborg. I sms:en som Polisen står det att mottagarens personuppgifter misstänks ha använts för att importera smuggelgods och att tillverka falska dokument. Den ”drabbade” uppmanas att kontakta Tullverket via en länk. Jan Olsson, förundersökningsledare på Nationellt bedrägericenter, ser allvarligt på sms:en. – De som fått dem här sms:en har också klickat sig vidare och på uppmaning av de trodde var Polisen eller Tullverket, skickat kopior på sina befintliga pass och tagit selfies och uppgett fullständiga personuppgifter. Uppläget är lite speciellt, säger han. Att skicka sms eller mail i någon annans namn är ganska enkelt enligt Jan Olsson och han tror inte att detta kommer skada polisens trovärdighet. Men eftersom myndigheten då och då faktiskt hör av sig via sms, exempelvis i passrelaterade ärenden, uppmanar han till att tänka kritiskt om man känner sig osäker på avsändaren. Till artikeln >>

Bedrägeri 12:42

Ryska bedragare sprider porr i Karlshamns namn

Förra året i augusti svämmade Karlshamns twitter-hashtag över av porrinlägg. Nu är de ryska kontona tillbaka igen, skriver Sydöstran. Under tisdagen började dussintals ryska fejkkonton sprida porrlänkar och suggestiva meddelanden. Med hjälp av att nämna ortsnamnet i sina inlägg når bedragarna ut till alla de som söker efter inlägg om Karlshamn eller prenumererar på stadens Twitterflöde. Bilderna som postas hänvisar till en hemsida som tvingar upp nakenbilder på användarens skärm, och ber sedan om kreditkortsuppgifter för att få ta del av porrtjänsten de säger sig erbjuda. Till artikeln >>

Bedrägeri 12:40

Slog till mot äldre på Ica – så avslöjades åldringsliga

Stöldligan kom över pinkoder och stal kontokort. Sen tömde de kontot på pengar. Offer – äldre personer, ofta med rullator. Brottsplats – större livsmedelsaffärer. Stöldturnén tog slut på en kundparkering utanför Ica Maxi i Malmö, när en grupp polisanställda på shoppingtur blev vittnen till en pågående stöld, skriver KvP. Nu åtalas en 37-årig man för flera grova stölder och bedrägerier. Problemet är återkommande: utländska ligor dyker upp i Sverige, genomför en rad stölder mot äldre och lämnar sedan landet. Inte sällan kommer de tillbaks vid ett senare tillfälle för att slå till igen. Men polisen har blivit bättre på att sätta dit bovarna. Sedan 2009 arbetar polisens Circa-grupp mot åldringsbrott med nationellt ansvar. – De kommer hit till Sverige bara för att begå brott. Sen försvinner de ur landet, säger gruppchef Håkan Carlson. – Vi arbetar metodiskt och kartlägger dem. Och när vi får en identitet så går vi ut med en internationell efterlysning. Och det har fungerat mycket väl. Det brukar ta en två-tre veckor sedan fastnar de någonstans, säger han. Till artikeln >>

Bedrägeri 12:36

Startade företag i stulet namn

I samband med en fest blev en 20-åring av med sin bankdosa, vilket anmäldes till polisen som stöld. Därefter startade någon ett bankkonto och registrerade ett företag, Webbhotell Sverige, i mannens namn. Brottet rubriceras som olovlig identitetsanvändning, urkundsförfalskning och försök till bedrägeri, skriver Sydöstran. Inga insättningar eller utdrag gjordes dock från bankkontot, och 20-åringen blev inte av med några pengar. Till artikeln >>

Miljö, Motor 12:34

Debatt: ”Nya bilskatter ett svek mot bilisterna”

Sveriges bilägare har ett stort intresse för att köra så klimatneutralt som möjligt. Men det förslag om en ny bilskatt med bonussystem som nu föreligger kommer inte att bidra till att Sveriges bilister ställer om till miljömässigt bättre fordon i den takt som behövs. Det skriver Fredrik Daveby och Lennart Söderberg, Motormännens Riksförbund, i en debattartikel i GP. Den nya bilskatten skulle ursprungligen ge en bonus till dem som köper en miljöbil och en initialt förhöjd skatt för dem som köper en bil med högt koldioxidutsläpp. Enligt regeringens förslag visar det sig att bonus-malus i praktiken till största delen innebär höjda skatter, för alla bilägare. De allra flesta bilägare får skattehöjningar upp till 400 kronor, men vissa ägare av äldre bilar får skattehöjningar på flera tusen kronor. Skatten går inte heller tillbaka i form av högre bonusar till supermiljöbilarna. I stället går den höjda skatten, som innebär minst 1,5 miljarder kronor, rakt in i statens kassa, skriver de. Till artikeln >>

Handel 12:25

Så luras du av sportbutikernas rea-priser

Kanonerbjudandet i sportbutiken kan ofta vara påhittat. Egentligen har priset på varan inte sänkts så mycket som du tror, skriver Aftonbladet. Konsumentombudsmannen varnade tidigare under sommaren för vilseledande prisnedsättningar. Förutom branscher som hemelektronik, möbler och leksaker är det värst i sportbutiker, enligt Konsumentverket. Karl, som jobbar på ett företag som säljer sportutrustning, är mycket kritisk mot handelns vilseledande kampanjpriser. Företaget han jobbar på ska ha ändrat sina regler efter en granskning 2015, men fem andra stora sportkedjor följer inte reglerna fullt ut. Det handlar främst om att butiker skriver att en produkt har kostat mer tidigare än vad den i själva verket har gjort, för att konsumenten ska tro att det blir ett riktigt fynd. – Det kan jag bli frustrerad över, att vissa kedjor sätter 1 000 kronor för en produkt som det rekommenderade priset, trots att de aldrig har sålt varan för 1 000 kronor, säger Karl. Niclas Ernebratt på Konsumentverket tycker att konsumenter bör fråga personalen i butiken om när varan kostade ordinarie pris. Det pris som butiken hänvisar till ska vara det som varan kostade precis innan rean startade. Till artikeln >>

Konsumenträtt 12:18

Så får du ersättning för sommarens flygstrul

Om du drabbats av rejäla förseningar eller inställda flyg under sommaren kan du ha rätt till tusentals kronor i kompensation, skriver Privata Affärer. – Om flygningen omfattas av EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter kan du ha rätt till ekonomisk kompensation i schablonbelopp när du blivit minst tre timmar försenad till din slutdestination, säger Fanny Andersson, juridisk rådgivare på Konsument Europa. Ställs flyget in helt kan du också ha rätt till schablonersättning. Men om du blivit ombokad till en annan flygning är det möjligt att du inte får någon ersättning. Det som avgör är när du blev informerad om det inställda flyget och hur mycket den nya restiden skiljer sig från den ursprungliga. – Flygbolaget är inte skyldigt att betala ut kompensation om det kan bevisa att det berott på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”. Vilka omständigheter som kan vara extraordinära måste alltid bedömas från fall till fall, säger Fanny Andersson. Till artikeln >>

Bedrägeri 12:15

Högt tryck på polisens bedrägerienhet i Värmland

Poliserna på bedrägerienheten i Värmland har mycket att göra. Under sommaren har det varit ett stort inflöde av anmälningar och de flesta bedrägerier ska ha skett på nätet, skriver SVT Nyheter Värmland. – Det vore önskvärt att folk tänker efter innan de betalar en vara man inte fått, säger Anders von Wachenfeldt, chef på bedrägerienheten. Under sommaren har det inte varit några anmälningar som stuckit ut, men den största andelen rör internetbedrägerier och specifikt folk som betalar varor på köp- och säljsajter som de sedan inte får hemskickade. Till artikeln >>

Bedrägeri, Handel 12:13

”Sotarpiraterna” tillbaka i Värmland

Även denna sommar verkar de så kallade ”Sotarpiraterna” ha slagit till mot Västsverige och framför allt Karlstadsområdet. Försäljare ringer upp privatpersoner och säger att deras tjänster är obligatoriska, vilket inte är fallet, skriver Värmlands Folkblad. Ett hundratal personer i Karlstadsområdet har under måndagen och tisdagen blivit kontaktade. – Han presenterade sig från den där firman med sotning och ventilationsservice, berättar Katrin som blev uppringd. Mannen började prata om att de ville göra rent Katrins skorsten och ventilation bakom spiskåpan. Enligt en grupp på Facebook har säljare påstått att avtalet skulle vara obligatoriskt och att de skulle göra hembesök. De tryckte även på att tjänsten var ett krav enligt svensk lag och att ordinarie sotare inte utförde denna hos den uppringda personen. – Så här agerar inte seriösa sotare eller andra hantverkare. Beställ inga jobb av folk som ringer upp eller knackar på, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i Region väst. Till artikeln >>

Handel 2017-07-29 12:25

Calle Schulman anmäls för smygreklam

Calle Schulman, 37, anmäls till Konsumentverket för smygreklam. Anmälaren menar att medieprofilen marknardsfört ett bilmärke på Instagram – utan att tydligt skriva att det är reklam, skriver Aftonbladet. Calle Schulman publicerade inlägget på sitt Instagramkonto den 20 juli och bilden föreställer flickvännen Sandhra Johnsson, 29, i en svart bil. I bildtexten räknar han upp fördelarna med bilföretaget och uppmanar läsarna att hyra bilar därifrån. ”Det finns inga lagar. Man ska fatta att det är reklam när man läser inlägget. Och det är väldigt tydligt ovan. I övrigt är RO hopplöst föråldrat i sin syn”, skriver Calle Schulman till svar. Till artikeln >>

Bedrägeri, Konsumenträtt 2017-04-12 08:57

KO vann mot Adresstjänst

Företaget Adresstjänsts marknadsföring förbjuds på en rad punkter, efter en dom i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm. Enligt domen får företaget bland annat inte längre påstå att det utför ”adressändring på nätet” eller ”bevakar ändringar i folkbokföringen”, skriver TT. Om företaget skulle bryta mot förbudet riskerar det ett vite på en miljon kronor. Adresstjänst ska betala knappt 170 000 kronor i så kallad marknadsstörningsavgift samt stå för KO:s rättegångskostnader på drygt 130 000 kronor. Till artikeln >>
Domstolen konstaterar att tjänsterna som företaget marknadsför inte har det innehåll eller ger det skydd som påstås, skriver Konsumentverket i ett pressmedelande. Webbplatsen ger intrycket att det går att göra en flyttanmälan direkt på nätet genom att fylla i ett webbformulär, men det enda som händer är att företaget skickar ut Skatteverkets kostnadsfria blanketter som konsumenten själv får fylla i och skicka in. Domstolen konstaterar också att företagets tilläggstjänst inte innebär något som helst skydd mot ID-stölder. Man konstaterar också att företaget inte har rätt att kräva betalt av några kunder. Till pressmeddelandet >>

Handel 08:39

Telefonförsäljaren sålde onödig service till hundraåring

100-årige Franc på Ingarö utanför Stockholm fick sin värmepump servad två gånger inom loppet av tre veckor. Men trots att dottern Anna bestred fakturan fortsatte betalningspåminnelserna att komma, skriver SVT Nyheter. Efter att ha granskat fakturan ytterligare upptäcker Anna ett samband mellan den fönsterputsningsfirma som tidigare besökt Franc och Västerledens VVS och Värme. De är båda bifirmor till bolaget Säkerhetsventilen Tjänst och produkt AB. Marcus Colas Åberg, ägaren av företaget Säkerhetsventilen har tidigare kritiserats för sina försäljningsmetoder över telefon. 2013 fick ett företag han då drev ett vite om 750 000 kronor från Konsumentverket. Det skulle betalas ut om inte företaget genast upphörde med försäljningsmetoderna. Den firman lades ner och något vite behövde aldrig betalas ut. Till artikeln >>
Efter att Plus kontaktat Marcus Colas Åberg som äger Säkerhetsventilen Tjänst och produkt AB backar företaget och stryker Francs faktura. Han säger också att det inte finns några kopplingar mellan det gamla bolaget och Säkerhetsventilen. Till artikeln >>

Bedrägeri 08:36

Varning: Här är brevet du inte ska svara på

Bolagsupplysningen, som finns på Svensk Handels varningslista, har nu skickat brev till företagare i Skellefteå, skriver Norran. – Bolagsupplysningen har varit igång i flera år. De vill att det dokument du får ska se myndighetsmässigt ut som om det vore från Bolagsverket och de vill att du ska komplettera det. Syftet är att du ska snabbt fylla i det och skicka in det, säger Karin Lindmark, konsumentvägledare vid Konsument Skellefteå. Problemet är att många har missat det finstilta, att det är ett erbjudande och att de genom att svara har bundit sig för en tjänst på 24 månader och att den kostar 5000 kronor per år. Råkar man svara och inser vad man gjort så är hennes råd: bestrid och fortsätt bestrid. – Än så länge har Bolagsupplysningen, så vitt jag vet, inte stämt någon. Men jag kan givetvis inte garantera att de inte gör det framöver, säger Lindmark. Till artikeln >>

Bedrägeri, Motor 08:34

Köpte bildelar på nätet – fick inga varor

En 20-åring från Bjuv har polisanmält att han i mitten av mars beställt bildelar på nätet, betalat via Swish, men sedan inte fått några varor. Det rapporterar HD. Till artikeln >>